Focus op werken

“We moeten opletten dat de economie niet stilvalt.” De Wever verwees onder meer naar stilliggende wegenwerken. Volgens de N-VA-voorzitter is het nu het ideale moment om daaraan voor te werken. “De focus moet opnieuw naar werken. In veiligheid, uiteraard, maar toch werken. De terugslag wordt anders gigantisch. Als de economie stilvalt, zal er achteraf geen geld zijn om te investeren in de zorg. Dus het beste dat je voor die mensen kan doen, is de economie vrijwaren.”

Geen tegenstrijdige berichten

Tegelijk vraagt Bart De Wever dat de federale overheid stopt met tegenstrijdige berichten te verspreiden over wat mag en niet mag. “De ene minister zegt dat je geen 50 kilometer mag fietsen, van de andere mag het wel en de virologen zeggen dat er geen wetenschappelijke grond is om dat te verbieden.” Sommige interpretaties houden weinig steek, vindt de N-VA-voorzitter. “Een eenzame visser, iemand die alleen op een bankje zit te rusten of op een pleintje aan het basketten is, wordt weggestuurd. Waarom? Ik krijg dat niet uitgelegd.”

Gezond verstand gebruiken

Voorzitter De Wever pleit ervoor om de coronamaatregelen niet tot in de kleinste details te bepalen. “Elke dag krijgen wij nieuwe richtlijnen. Dat is niet werkbaar. Je gaat het draagvlak voor die maatregelen niet behouden op die manier, zeker niet met de paasvakantie voor de deur. Laten we gewoon bij het samenscholingsverbod blijven. Mensen die niks verkeerd doen, moeten we met rust laten.”

Bekijk Bart De Wever op VTM Nieuws (vanaf 12:10)