Innovatie en economische groei

Voorzitter De Wever rekent op het menselijke vernuft om de klimaatproblemen het hoofd te bieden. “Dit probleem kan alleen opgelost worden als je dat bekijkt door de bril van innovatie en economische groei. Zo heeft de mensheid dat altijd gedaan. Als Europa niet inzet op de kaart van economische groei, zullen we er sowieso niks aan kunnen doen. De rest van de wereld is nog in volle ontwikkeling.”

Geen illusies

Wat de CO2-uitstoot betreft, maakt Bart De Wever zich geen illusies. “De uitstoot zal wellicht nog stijgen. Europa doet maar tien procent van de werelduitstoot. Dus, zelfs al doen we een 100 procent vermindering van CO2, dan nog zullen de opwarming en de uitstoot doorgaan. Tenzij we technologie kunnen aanbieden die het probleem ten gronde oplost. Dat gaan we echt niet doen met groene taksen en met het culpabiliseren van mensen”, legde De Wever uit.

Zonnepanelen of kernenergie

De N-VA-voorzitter stelde zich luidop vragen bij de effectiviteit van het geld dat Vlaanderen al in zonnepanelen pompte. “We hebben 14 miljard uitgegeven aan zonnepanelen. Vlaanderen is wereldkampioen zonnepanelen per vierkante meter. Die zorgen voor vijf procent elektriciteit. Was dat werkelijk het best bestede geld in een land waar de zon niet veel schijnt?” De Wever brak een lans voor kernenergie. “Kernenergie zorgt voor 66 procent van de elektriciteit. En toch zeggen wij dat we binnen 7 jaar de reactoren allemaal gaan afzetten terwijl die CO2-neutraal zijn."

Veevoeder en ggo’s

Wat de landbouw betreft kan de opwarming mogelijk worden beperkt door in te zetten op veevoeder, aldus De Wever. Daarbij verwijst hij naar het IPCC-panel voor klimaatonderzoek dat denkt dat via een verandering van het rantsoen de uitstoot van schadelijke stoffen door herkauwers kan worden tegengegaan. Daarnaast noemt De Wever ggo’s. De teelt van ggo’s is in de EU zo goed als verboden, maar diverse bedrijven werken aan gewassen die beter bestand zijn tegen droogte, warmte of juist vocht. De N-VA vindt dat ggo’s onder bepaalde voorwaarden toegelaten moeten worden en dat er in ieder geval verder ingezet moet worden op onderzoek en ontwikkeling.

Lees ook het opiniestuk van Bart De Wever op demorgen.be: "We kunnen de klimaatverandering aan"