"Eigenlijk was dit een historisch begrotingsconclaaf", vindt Bart De Wever. "De Croo is binnengegaan met de belofte om ‘het rotten te stoppen’, en hij kwam buiten met een situatie die nog rotter is. Die begroting is een lijk dat niet meer te reanimeren valt, om het in bekende termen te zeggen. Het contrast met de Vlaamse Regering kan niet groter zijn: die slaagt er wel in een structureel gezonde begroting neer te leggen. Niemand die dat betwist."

Rampzalig

"De regering-De Croo neemt geen enkele maatregelen om de enorme vergrijzingskost aan te pakken die op ons afkomt. Dat gaat over 20 miljard. Iedereen weet dat, maar niemand doet iets. Als we willen leven zoals in Duitsland en Nederland, waar er wel centen zijn om de mensen echt te helpen, moet de werkzaamheidsgraad omhoog. Zeker in Brussel en Wallonië, waar de cijfers rampzalig zijn. De PS denkt wellicht dat op het einde van de rit het niet hun kiezers zullen zijn die de schulden zullen gaan betalen."

Situatie wordt onhoudbaar

We hoeven ons geen illusies te maken, volgens De Wever: "Dit gaat zelfs niet meer over onze kinderen en kleinkinderen. Dit is iets dat morgen op ons afkomt. We zullen miljarden aan rentelasten moeten gaan betalen. Dat wordt gewoon onhoudbaar. Ondertussen gaat het grootste deel van het geld om onze welvaartsstaat te onderhouden naar passieven."

"Deze federale regering rekent zich overigens rijk met inkomsten die er wellicht niet zullen zijn, want die hele overwinstbelasting – waar we in principe niet tegen zijn – zou wel eens een slag in het water kunnen zijn. De prognoses zeggen dat de prijs per kwh zou zakken naar 100 euro. Maar ondertussen doet Vivaldi wel uitgaven die het niet meer kan terugtrekken."

Zotten veel beloven

"Het is prima dat men de middenklasse wat geld toeschuift om de energiefactuur te drukken, maar men vergeet er wel bij te zeggen dat diezelfde middenklasse dat geld via de index en de belastingen al dubbel en dik heeft betaald. De werkende middenklasse moet eerst belastingen betalen en krijgt daar dan een deeltje van terug, met een cheque waarvan men niet eens weet of die wel gedekt zal zijn. Maar waar gaan ze dat geld dan halen, denkt u? Je kan de zotten veel beloven en het zal hen een tijdje in vreugde doen leven, maar de realiteit zal snel op ons afkomen."

"Ga naar huis"

"Als zelfs een Vivaldi-vicepremier zegt dat ze met niets overeenkomen en men geen grote hervormingen moet verwachten, dan zeg ik: ga naar huis. Stop ermee. Anders verliezen we nog twee jaar kostbare tijd. Het wordt alsmaar steiler bergop. Je moet de mensen niet beliegen: de kans dat we hier nog doorkomen zonder welvaartsverlies, is nihil. En elke dag dat Vivaldi langer duurt, zal de situatie erger worden."