Assita Kanko benadrukt dat het voorstel niets verandert aan de aard van de verzamelde gegevens, wel aan de manier waarop: “Als je doelgericht wil optreden tegen criminelen, dan heb je betrouwbare gegevens nodig. Die zijn er vandaag niet. Elke lidstaat doet maar wat en dat zorgt voor blinde vlekken. Dankzij deze nieuwe regels kunnen de bevoegde autoriteiten van een lidstaat passagiersgegevens controleren vooraleer het vliegtuig landt. De passagiersgegevens zullen nu op het moment van inchecken automatisch geregistreerd worden. Op die manier kan men zich focussen op gerichte controles, zodat het comfort en de privacy van de andere reizigers niet in het gedrang komt. De verzamelde gegevens moeten na 24 uur van de centrale router worden gewist.”

Comfort en veiligheid

Er komen dus geen extra beslommeringen voor passagiers. Volgens Kanko was dit nieuwe pakket regelgeving noodzakelijk om het comfort en de veiligheid van passagiers te blijven garanderen: “Deze regels zijn bedoeld om de bewegingen van verdachte personen in kaart te brengen. Dat moet snel, vlot en overal uniform gebeuren. Want je kan niet iedereen controleren, je moet dat doelgericht kunnen doen. Ik ben blij dat mijn collega’s mij hierin gevolgd zijn. Dit is alweer een stap verder in de strijd tegen terreur en criminaliteit en het versterkt onze Europese buitengrenzen.”

Finaal akkoord voor einde legislatuur

In december bespreekt de plenaire vergadering van het Europees Parlement het akkoord. Vervolgens starten de onderhandelingen met de Commissie en het Belgische Raadsvoorzitterschap, naar verwachting in januari. “Het doel is om nog vóór het eind van het huidige parlementaire mandaat tot een finaal akkoord over de tekst te komen”, zegt Kanko.