Als reactie op de coronacrisis en de sluiting van de scholen werden er vorige zomer voor het eerst op grote schaal zomerscholen georganiseerd. In totaal werden er toen meer dan 7.500 (vaak kwetsbare) jongeren bijgespijkerd in zomerscholen. In zo’n zomerschool wordt gedurende minimaal 10 dagen de leerachterstand van jongeren weggewerkt, in combinatie met spel, cultuur en sport.

Er kunnen nog zomerscholen bijkomen

In juli en augustus zullen er nu al zeker meer dan 11.000 leerlingen terecht kunnen in 180 zomerscholen in 98 gemeenten. En het kunnen er nog meer worden: scholen en lokale besturen krijgen nog tot 14 juli een extra kans om een project in te dienen. Zo kunnen er met name in de loop van de maand augustus nog zomerscholen bijkomen. Nu al is er een mooie spreiding over de verschillende provincies. Zowel in het basis- als in het secundair onderwijs komt er een uitgebreid aanbod. Het aantal zomerscholen is na één indieningsronde al even groot als vorig jaar na twee indieningsrondes, maar de organisatoren kiezen nu voor grotere zomerscholen, die op meer leerlingen mikken. Steeds meer gemeenten nemen de regierol op.

“Dankzij het enthousiasme en het inzet van de organisatoren kunnen we duizenden kinderen bijspijkeren deze zomer. In veel gevallen gaat het om de meest kwetsbare leerlingen, die deze hulp het beste kunnen gebruiken. De zomerscholen worden nu echt ingebed in ons aanbod. Zo breien we toch nog een positief gevolg aan de coronacrisis”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts.

Website en stoomcursus voor wie les wil geven op zomerschool

Wie les wil geven of wil meehelpen in een zomerschool, kan terecht op de website zomerscholen.vlaanderen. Je vindt er binnenkort onder meer de inschrijvingslink naar een fysieke stoomcursus lesgeven. Een initiatief van onderwijsexperts Pedro de Bruyckere en Peter De Keyzer die geëngageerde burgers willen klaarstomen om mee te helpen in een zomerschool. Onder de hashtag #Ikgeefzomerles hebben verschillende ondernemers hun diensten al ter beschikking gesteld.

De zomerscholen zijn niet alleen op zoek naar leerkrachten en co-teachers. Ook wie bijvoorbeeld een workshop wil geven in een eigen vakdomein of kan helpen bij pakweg het leerlingenvervoer, catering of sportactiviteiten is welkom.

“Zelf ga ik deze zomer ook lesgeven in een zomerschool. Het is leuk, het is leerrijk, het geeft voldoening en je geeft de meest kwetsbare kinderen in onze samenleving meer kansen op een betere toekomst. Als dat geen aantrekkelijke invulling is van de zomervakantie”, besluit Ben Weyts.