41.000 jongeren genieten van jubileumeditie Jong Keukengeweld

Door Ben Weyts op 10 april 2019, over deze onderwerpen: Horeca, Minderjarigen, Toerisme

“In Vlaanderen kan je genieten aan elke tafel en elke toog. Daar mogen we best trots op zijn.” Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts reageert opgetogen op het succes van de tiende editie van Jong Keukengeweld. Die lokte 41.000 Vlaamse jongeren naar het restaurant van een jeugdige chef. Dat zijn er 4.000 meer dan vorig jaar. “Bij elke editie bereiken we meer jonge Vlamingen”, zegt Vlaams minister van Toerisme Ben Weyts. “Zo werven we steeds meer jonge ambassadeurs voor onze topkeuken. Want wie eenmaal proeft van onze tafelcultuur is al snel bekeerd en zal ook anderen bekeren.”

Jonge topchefs als ambassadeur

Minister Weyts speelt onze tafelcultuur uit als troef om toeristen uit de hele wereld naar Vlaanderen te lokken. De actie ‘Jong Keukengeweld’ van Toerisme Vlaanderen speelt onze jonge topchefs daarom uit in binnen- en buitenland. Het binnenlandse luik omvat onder meer een actie gericht op Vlaamse jongeren tot en met 30 jaar. Die krijgen de kans om voor amper 49 euro te smullen van een volledig driegangenmenu bij een van de Jong Keukengeweld-chefs.

Eetcultuur lokt toeristen

De imagocampagne wordt wegens succes verlengd. De elfde editie gaat van start in oktober 2019. Ook de volgende lichting van jonge topchefs zal Vlaanderen dan een heel jaar lang vertegenwoordigen in binnen- en buitenland. “We willen echt op de kaart staan als een gastronomische topbestemming. Voor 40 procent van alle toeristen is eetcultuur een van de topredenen om een reis te plannen. Sterker: zes procent van alle toeristen kiest zijn bestemming louter en alleen op basis van de keuken”, zegt Ben Weyts.