De Europese Commissie lijkt dan toch te buigen tijdens de klimaatonderhandelingen in Egypte. Lange tijd weigerde ze de oprichting van een nieuw fonds om de zogenaamde ‘loss and damages’ te financieren in andere landen. Maar tijdens de plenaire zitting donderdagavond kwam Europees commissaris Frans Timmermans plots met een voorstel op de proppen waarbij alle grote economieën aan een nieuw fonds zouden bijdragen. Vlaams minister Zuhal Demir betreurt dat.

Geen enkele interpretatiemarge in Belgisch standpunt

Het voorstel van Timmermans gaat in tegen het Belgisch standpunt. “Voor ons laat dit Belgisch standpunt duidelijk geen enkele interpretatiemarge om in te stemmen met de oprichting van een nieuw fonds. Tijdens de ochtendlijke coördinatievergadering tussen de Belgische ministers vanmorgen heeft Vlaanderen duidelijk gemaakt dat ze vasthoudt aan het eerder standpunt, conform eerdere verklaringen van premier bij zijn vertrek naar Egypte.”

Eigen blazoen greenwashen

Demir betreurt dat Timmermans zomaar meegaat in allerlei nieuwe financieringsmechanismen, louter om zijn eigen blazoen wat te greenwashen: “De Europese landen, en zeker ons land, doen al enorm veel aan internationale klimaatfinanciering. Laten we die bovenal zo zinvol mogelijk inzetten vooraleer we allerlei nieuwe financieringsmechanismes in het leven roepen.”