“We helpen deze sociale initiatieven door de moeilijke periode en gaan ervoor zorgen dat ze minder kosten hebben zodat ze méér mensen uit de nood kunnen helpen. De Vlaamse steun zal gaan naar broodnodige investeringen in koeltechnieken voor voedsel en transport. Elke euro die ze niet zelf daaraan moeten spenderen, kan ingezet worden voor onze kwetsbare gezinnen, alleenstaanden en gepensioneerden”, aldus Demir.

Voeding hoort op ons bord

De minister voert ook de strijd op tegen voedselverspilling. “Jaarlijks belandt zo’n 240.000 ton voedsel bij het afval. Onze voeding is een kostbaar goed dat terecht moet komen waar het hoort: op ons bord. Ondanks de vele initiatieven die ik daarrond al nam, is het zo dat ‘verse’ voedseloverschotten op korte termijn het snelst tot op het bord moeten geraken via voedselbedeling. We gaan dat systeem extra ondersteunen, vooral logistiek.” De steun gaat naar drie vzw’s: de voedselbanken, de sociale kruidenier en Foodsavers.