Europese burgers en bedrijven zullen in de toekomst vaker moeten betalen voor de CO2 die ze uitstoten. Daarover hebben onderhandelaars van de Europese lidstaten en het Europees Parlement vanochtend een akkoord bereikt. Concreet gaat dat over een hervorming van de regeling voor de handel in emissierechten (ETS). De federale Vivaldi-ministers waren allen voorstander van de hervorming, maar de Vlaamse Regering niet. Bij monde van Vlaams minister Zuhal Demir verzette Vlaanderen zich het voorbije jaar tegen de Belgische steun voor de hervorming. Daardoor kon België bij monde van federaal minister Khattabi de uitbreiding van het ETS-systeem nooit steunen. Toch werd er evenwel een ruime meerderheid gevonden en lijkt de hervorming niet meer te stoppen.

Onbegrijpelijk

Demir betreurt de inhoud van het akkoord en noemt het onbegrijpelijk. “Vlaanderen staat helaas als enige op de rem van de Europese ratrace om alleenstaanden en gezinnen stelselmatig te verarmen. Een klimaatbeleid zonder een sociaal bloedbad. Dat moet de ambitie zijn.”

460 euro extra per jaar

Uit een studie van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap blijkt dat de impact van het nieuwe ETS-systeem voor een gemiddeld Vlaams gezin zou leiden tot een verhoogde energiefactuur van zo’n 460 euro per jaar voor een koolstofprijs van 100 euro per ton CO2.  Daarenboven blijkt uit de studie dat zelfs bij een hogere koolstofprijs slechts tot een bescheiden vermindering van uitstoot zou leiden in transport en gebouwen.

Inkomsten niet terug naar Vlaanderen

Volgens het voorstel van de Europese Commissie zouden bovendien niet alle inkomsten die in Vlaanderen gegenereerd worden met dit systeem terugvloeien naar Vlaanderen via het Sociaal Klimaatfonds. Over de periode 2026-2030 zou Vlaanderen via dit systeem zo’n 420 miljoen euro zien wegvloeien naar andere lidstaten.

Vlaamse tegenstem

Sinds november zijn er wel nog een paar zaken geëvolueerd en gewijzigd aan het voorstel. Zo wordt de invoering met een jaar uitgesteld en kan je je als lidstaat uit het systeem halen, maar slechts op voorwaarde dat je een nationale koolstoftaks invoert. De Vlaamse tegenstem bleef dan ook de enige mogelijke optie volgens Zuhal Demir.