Gedurende het jaar gaf Demir een erkenning aan twaalf gebieden beheerd door Natuurpunt, goed voor een extra oppervlakte van 93,28 hectare. Ook de natuurvereniging Limburgs Landschap vzw is goed voor 91,18 hectare via twee bijkomende natuurreservaten. De Vlaamse overheid geeft zelf ook het goede voorbeeld en zorgde voor 813,09 hectare via vier bijkomende natuurreservaten. In totaal is dat goed voor 997,55 hectare of 1.600 voetbalvelden.

Win-win voor mens én natuur

“Voor elk erkend reservaat wordt ook een toegankelijkheidsplan opgemaakt, zodat bezoekers maximaal kunnen genieten van de natuur die er floreert zonder de draagkracht van het gebied aan te tasten. Een win-win dus voor mens én natuur”, zegt Demir. “Daarom werd ook de bestaande erkenningen van natuurreservaten hernieuwd zodat ook een actuele toegankelijkheidsregeling mogelijk werd voor meer dan 1.000 ha natuurreservaten.”

Achterstand wegwerken

Eind vorig jaar erkende Demir ook al 51 bijkomende gebieden als natuurreservaat, goed voor een oppervlakte van 682,5 hectare of ruim duizend voetbalvelden natuur extra onder effectief natuurbeheer. Die dossiers dateerden toen allemaal van de periode voor oktober 2017. Demir slaagde er toen in op amper drie maanden tijd de achterstand volledig weg te werken.

Een terrein moet belangrijke habitats, populaties van inheemse dier- en plantensoorten en milieu van hoge natuurkwaliteit en hoge biodiversiteit hebben om erkend te worden als natuurreservaat.