Sinds iets meer dan twee jaar is de blauwe zak uitgebreid. Dat is goed nieuws, want dat wil zeggen dat er meer plastics in de recyclageprocessen terecht komen. Vlaanderen mikte via Fost Plus met deze uitbreiding op een ingezamelde hoeveelheid pmd van 23 kg per inwoner per jaar. Die doelstelling werd vorig jaar relatief makkelijk gehaald. Eén jaar verder zien we dat het ingezamelde pmd intussen 24,5 kg per inwoner per jaar bedraagt.

Vlaming erkent belang sorteren en recycleren

“Intercommunales halen dus nog steeds meer pmd op. Dat toont aan dat we als Vlamingen het belang van sorteren en recycleren steeds meer inzien. Het systeem blijft het dus zeer goed doen voor al het afval dat niet in de gracht of de natuur belandt. Om dat zwerfvuil aan te pakken, wordt onder andere gekeken naar statiegeld. Ik kijk op dat vlak uit naar de resultaten van de proefprojecten die minister Demir in het leven riep”, aldus Perdaens.

Ruimte voor verbetering

Bij slechts drie intercommunales (Ecowerf, Interrand en Limburg.net) was er het afgelopen jaar een minieme daling te zien. Daarnaast halen nog 3 intercommunales (Antwerpen, Intradura en Sint-Genesius-Rode) de 23kg-doelstelling van Fost Plus voorlopig niet, al is er in die intercommunales wél een stijging te zien. “Het toont aan dat hoe goed we het ook doen, er steeds lokaal nog wat ruimte voor verbetering blijft. We moeten het ingeslagen pad dus verder bewandelen”, besluit Freya.