De hoge exportcijfers worden aangevoerd door farmaceutica, chemische producten, minerale brandstoffen en machines. De uitvoer van coronavaccins gaven de cijfers een enorme boost (25 miljard euro), al zou de totale Vlaamse export zonder die vaccins ook fors gestegen zijn.

Brexit: geen doemscenario’s

De Brexit had ontegensprekelijk gevolgen voor onze export, maar die werden sterk getemperd door de akkoorden die ook Vlaanderen kon sluiten met het VK. “Een no-deal-Brexit was rampzalig geweest voor onze Vlaamse bedrijven”, zegt Jan Jambon. “Je ziet wel dat de export naar het VK minder hard stijgt dan het gemiddelde, maar we hebben toch doemscenario’s kunnen vermijden.”

Oekraïne

De impact van de oorlog in Oekraïne heeft momenteel nog geen invloed op de cijfers, maar dat komt nog. Jan Jambon nuanceert ook: het aandeel in de exportcijfers voor Rusland en Oekraïne bedraagt 1,2 procent. Qua import is dat twee procent. Toch laten we het niet daarbij. De FIT (Flanders Investment & Trade) staat bedrijven bij die sterk afhankelijk zijn van import of export naar Rusland of Oekraïne, om hen te ondersteunen en te zoeken naar alternatieve afzetmarkten.”