Niets te zoeken in Mali

België heeft zich als NAVO-partner – en zelfs stichtend lid – geëngageerd om troepen ter beschikking te stellen voor de snelle respons-strijdkrachten van de alliantie. “Maar deze regering wil blijkbaar ook manschappen sturen naar Mali. Dat is problematisch, want als we op vraag van de NAVO onze troepen naar Oost-Europa moeten sturen, kunnen we ze niet in Mali inzetten. De situatie vandaag in Europa is prioritair. We hebben eigenlijk niets te zoeken in Mali”, aldus Theo Francken.

Beste vrienden van Poetin

Hij wees er in het debat – met Groen-Kamerlid Wouter De Vriendt – ook op dat de beslissing van de kernuitstap ook enorme geopolitieke gevolgen heeft. “We maken ons zo nog meer afhankelijk van Poetin en zijn gas. Dat zet ons in een zwakke onderhandelingspositie. Straks worden we nog de ‘beste vrienden van Poetin’”.

Bekijk hier het volledige debat met Theo Francken in Terzake op VRT NU (beschikbaar tot 24 februari 2022).