Theo Francken: “Als de Vlamingen nu de hakken niet in het zand zetten, komt er een regering zonder Vlaamse meerderheid”

Door Theo Francken op 17 februari 2020, over deze onderwerpen: Democratie
Theo Francken

N-VA-Kamerlid Theo Francken roept de Vlaamse partijen op tot eendracht in de federale onderhandelingen. "De Franstaligen en vooral de PS moeten zien dat ze daar geen wig tussen kunnen drijven. Dat is een kwestie van zelfrespect", zei hij in De Ochtend op Radio 1.

Kwestie van zelfrespect

Voor Francken is Vlaamse eendracht een kwestie van zelfrespect. "We kunnen toch niet blijven tolereren dat de PS haar dictaat aan ons blijft opleggen, dat ze ons de les komt spellen terwijl wij al jaar en dag de facturen betalen. Dat stopt toch wel ergens. Als de Vlamingen nu de hakken niet in het zand zetten, komt er een regering zonder Vlaamse meerderheid en dat willen we zeker niet."

Niet bang van verkiezingen

Theo Francken herhaalde dat de N-VA bereid blijft haar verantwoordelijkheid te nemen. "Maar ik heb geen schrik van nieuwe verkiezingen. Wij sturen daar niet op aan, maar als ze er komen nemen we de handschoen op en gaan we vol in de arena."

PS wil niet aan tafel

De houding van de PS vindt weinig begrip bij Kamerlid Francken. "De eerste honderd dagen na de verkiezingen wilde de PS niet aan tafel met de N-VA, en nu ze het toch deed, blijkt het allemaal maar voor de schijn en deelt ze een forse ezelsstamp uit aan Koen Geens en de N-VA."

Beluister hier het gesprek met Theo Francken in De Ochtend, over de federale formatie en over het NAVO-parlement.