Matthias Diependaele: “We kunnen niet genoeg sensibiliseren wanneer het gaat om brandveiligheid. De cijfers blijven ook aanzienlijk hoog, zo telden we in 2021 jammer genoeg nog steeds 49 dodelijke slachtoffers bij woningbranden. Elke woningbrand is er één te veel. De eindejaarsperiode is er een van tradities, waarden en goed feesten in familiale kring. Maar spijtig genoeg loopt het soms fout. Daarom willen we de aandacht vestigen op de mogelijke brandgevaren in deze feestperiode.”

December zwarte maand

Versieringen, kaarsen, fondue en gourmet-toestellen, een kerstboom, wie heeft of gebruikt ze niet tijdens de eindejaarsfeesten. De laatste jaren kwamen daar ook de vuurkorven bij. En er is ook het vuurwerk, dat na drie relatief rustige jaren (verbod, en minder samenscholing wegens corona) op sommige plaatsen opnieuw toegelaten is.

Minister Diependaele: “We stellen vast dat december de maand is met de meeste interventies door de brandweer, en ook de meest fatale slachtoffers telt bij woningbranden.”
De incidenten worden zeker niet alleen door vuurwerk veroorzaakt, maar ook door omvallende kaarsen, kerstbomen die vuur vatten, wonden na gourmetten, ontploffend feestvuurwerk in onveilige omstandigheden enzovoort.

Enkele belangrijke tips om ongelukken te vermijden

1. Goede versiering is moeilijk ontvlambaar. Het Europese CE-keurmerk geeft aan dat de versiering kwalitatief en veilig is.
  2. Hang versieringen op met ijzerdraad, dan valt het bij brand niet snel naar beneden.
  3. Koppel geen verlengsnoeren aan elkaar en gebruik deugdelijke stekkerdozen.
  4. Plaats een kerstboom niet op korte afstand van een nooduitgang, en schakel de kerstboomverlichting altijd uit wanneer je weggaat of gaat slapen.
  5. Kies bij een natuurlijke kerstboom voor een boom met wortel en geef deze dagelijks water. Een natuurlijke boom die vocht kan vasthouden is minder brandbaar.
  6. Houd bij het fonduen een passend deksel bij de hand.
  7. Let op het gevaar van losse kledingstukken bij gourmet/fondue, wanneer je bv iets wil doorgeven.
  8. Vuurkorf: hou altijd een brandblusser, emmer water of zand bij de hand. Dek een nog brandende vuurkorf na gebruik altijd af met zand.
  9. Plaats kaarsen niet in de buurt van een warmtebron zodat ze niet week worden.
  10. En last but not least: hou kinderen en huisdieren uit de buurt van vuurkorven, en fondue- en gourmetstellen.