Bijna 23.300 mensen startten dit jaar in een opleiding tot leerkracht. Vorig jaar waren er dat 22.800. In alle lerarenopleidingen zijn dit jaar méér inschrijvingen. Zowel in de educatieve master- en bacheloropleidingen schreven meer mensen zich in. Bij de generatiestudenten in de educatieve bachelors zien we zelfs vijf procent extra inschrijvingen. Ook de stijging van het aantal starters in de educatieve graduaten is opmerkelijk. Dat zijn er dit jaar bijna 22 procent meer.

Niet op lauweren rusten

“Om het lerarentekort terug te dringen nemen we allerlei maatregelen, maar ten slotte zullen vooral meer mensen in het onderwijs aan de slag moeten”, zegt minister Weyts. “We zien nu dat onze maatregelen voorzichtig resultaten beginnen te boeken. Er zijn dit jaar zowel een recordaantal zij-instromers als een recordaantal inschrijvingen in de lerarenopleidingen. We gaan nu echter niet op onze lauweren rusten. We nemen nog bijkomende initiatieven in de strijd tegen het lerarentekort”, zegt Ben Weyts.