Samen met partijvoorzitter Bart De Wever en fractievoorzitter Peter De Roover stelden beide auteurs hun boek donderdag voor in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. ‘Puinhopen van Vivaldi’ is een analyse van het beleid van de regering-De Croo en kon daarom niets anders worden dan een gegronde aanklacht tegen het federale beleid van de afgelopen jaren. Begroting, werk, pensioenen, migratie, defensie, kernenergie – alle belangrijke thema’s passeren de revue. “En de resultaten zijn erbarmelijk”, zegt Theo Francken.

“België scoort slecht in alle foute kampioenschappen”, bevestigt Sander Loones. “We hebben gigantische schulden, de begroting trekt op niets, het migratiebeleid is een chaos, we sluiten kerncentrales. Dit land is een echte puinhoop.”

Noodzakelijke alternatieven

In het boek vertellen Francken en Loones op meeslepende wijze hoe Vivaldi de begroting de gracht inrijdt, ons energiebeleid de nek omwringt en asiel tot een puinhoop omtovert. En na vier jaar Vivaldi zijn ‘t zotten die werken, zoveel is duidelijk. Voor elk van die dossiers formuleren de auteurs bovendien concrete en noodzakelijke alternatieven. “Met dit boek win je alle debatten”, zegt Peter De Roover, die beide auteurs inleidde. “Je kan er alle argumenten uithalen waarmee je de komende weken elke kritiek wegblaast.”

Dat nooit meer

In zijn nawoord besluit Bart De Wever: “Wie het stemgedrag van de Vlaamse kiezer en de programma’s van cd&v en Open Vld naast dit boek legt, ziet meteen wat er fout loopt. Op geen enkele manier heeft de Vlaamse democratie nog vat op het beleid dat federaal wordt gevoerd. Franstalig links bepaalt, Vlaanderen betaalt. Dat nooit meer.”

‘Puinhopen van Vivaldi’ is een uitgave van Doorbraak. Bestel uw exemplaar via www.n-va.be/puinhopen. Leden van de N-VA krijgen 10 procent korting met de kortingscode in LEO 3/2024 (verschijningsdatum 15 april 2024).