In de plenaire zitting donderdag gaven premier Alexander De Croo en staatsecretaris Schlitz in een actuadebat aan dat mevrouw Haouach zich foutief had uitgesproken en dat wat hen betreft het incident gesloten was. Premier De Croo deelde ook mee dat er geen ruimte was voor verdere incidenten.

Rapport inlichtingendiensten linkt Haouach aan Moslimbroederschap

Daags nadien nam mevrouw Haouach zelf ontslag, naar eigen zeggen omdat ze de vele online haatberichten beu was. Meteen erna verscheen echter een artikel in Le Soir, waarin wordt beweerd dat een rapport van de inlichtingendiensten, waarin gewag wordt gemaakt van mogelijke banden tussen Haouach en de extremistische Moslimbroederschap aan de basis lagen van haar vertrek. Dat rapport zou na de plenaire zitting van donderdag aan de premier zijn overhandigd.

N-VA-fractievoorzitter Peter De Roover reageert: “Onder die ‘cv van beton’ zit duidelijk nog een andere, zeer verontrustende laag. Ik vorder dan ook onmiddellijk premier Alexander De Croo en staatssecretaris Sarah Schlitz naar het parlement voor tekst en uitleg. Waarom werd deze informatie niet met ons gedeeld en hoe is het mogelijk dat een persoon wordt aangesteld tot regeringscommissaris zonder een degelijk voorafgaand onderzoek? Hier is duidelijk meer aan de hand.”