Met zijn gedrag toont de machinist een volledig misprijzen tegenover de reizigers, zijn werkgever én de belastingbetaler. Die laatste heeft namelijk veel geld geïnvesteerd in de opleiding van de man. De opleidingsperiode van een treinbestuurder duurt een jaar en kost 75.000 euro. “Na zo’n dure scholing is het logisch dat de NMBS haar treinbestuurders niet zomaar laat vertrekken”, zegt De Coninck. “Het bedrijf mag dit niet blauwblauw laten. Want dan zullen anderen deze actie kopiëren.”

Strafrechtelijke vervolging mogelijk

De actie heeft mogelijk ook strafrechtelijke gevolgen. Een doelbewuste belemmering van vlot treinverkeer is volgens het strafwetboek vervolgbaar. Particulieren krijgen daar soms al hoge boetes voor. De actie van deze treinbestuurder mag men gerust over dezelfde kam scheren. “Niettemin moet de NMBS op zoek gaan naar een oplossing voor soortgelijke gevallen”, besluit De Coninck. “Want de relatie met deze werknemer lijkt onherstelbaar.”