In het Brussels Gewest bestaat er geen enkele wettelijke omkadering rond extralegale voordelen. Er is enkel een niet bindende omzendbrief uit 1994. Elk van de 19 gemeentes beschikt aldus over de autonomie om te beslissen welke extralegale voordelen men wil toekennen aan gemeentelijke personeelsleden en lokale mandatarissen. “Er is enkel een transparantieverplichting die oplegt dat de 19 gemeenten een jaarlijks verslag publiceren, maar dat wordt met de voeten getreden. Vandaag hebben slechts 9 van de 19 gemeenten zo’n verslag gepubliceerd voor 2022 en de deadline is al lang verstreken. Dat leidt tot wantoestanden,” aldus Vanden Borre.

Duidelijke spelregels

Mathias: “Gelet op de uiterst penibele financiële situatie van de meeste Brusselse gemeenten en de grote verschillen in extralegale voordelen tussen de verschillende gemeenten, hebben we in Brussel nood aan duidelijke spelregels voor de toekenning van extralegale voordelen. De terugbetaling van onkosten zou daarbij enkel mogelijk mogen zijn als de kosten verband houden met de uitoefening van het mandaat, én de kosten noodzakelijk en bewezen zijn. Dus in principe geen vrijblijvende forfaitaire vergoedingen. Op die manier kan vermeden worden dat zuurverdiend belastinggeld wordt misbruikt voor louter persoonlijke doeleinden.”

Jaarlijkse controle Rekenhof

“Om de transparantie te bevorderen, zou het Gewest dan ook de toegekende voordelen zelf via een jaarlijks verslag moeten publiceren op een gewestelijke overheidswebsite. Wij vragen ten slotte dat het Rekenhof een jaarlijkse controle verricht op de door de gemeenten toegekende extralegale voordelen – en met name of die binnen de grenzen van de regelgeving blijven”, besluit Mathias.