De IDU is een internationale koepelorganisatie van centrumrechtse politieke partijen in de wereld.  Ze werd 40 jaar geleden opgericht door wereldleiders als Margaret Thatcher, Helmut Kohl en Jacques Chirac, mede onder impuls van Georges Bush Sr. en de Konrad Adenauer Stiftung. Vandaag telt de organisatie 84 leden en geassocieerde leden. Ze biedt een forum waar partijen met dezelfde overtuigingen samen kunnen komen en van gedachten kunnen wisselen over zaken van politiek en organisatorisch belang.

Eer

De N-VA-delegatie reageert verheugd op de toetreding. Johan Van Overtveldt: “Het is voor ons een eer om als eerste Vlaamse partij te worden aanvaard als lid van het eminente IDU-netwerk. Mijn pleidooi voor een sterke maar anders georganiseerde Europese Unie werd zeer geapprecieerd. De interne markt moet dringend verder versterkt worden. Ook moet de EU zich echt meer op de toekomst richten, bijvoorbeeld door meer te focussen op onderzoek, ontwikkeling en een efficiëntere energievoorziening.”

Samen staan we sterker

Theo Francken: “We staan voor moeilijke tijden. De weerbaarheid van het Westerse samenlevingsmodel wordt op de proef gesteld. Democratie en de rule of law staan steeds meer onder druk. De democratische krachten moeten zich schrap zetten. Samen staan we sterker. De toetreding van de N-VA tot de IDU zet ons geloof in multilateralisme kracht bij. Ons centrumrechts verhaal vormt het sterkste antwoord op de nieuwe mondiale uitdagingen.”