Over twee weken starten de hoorzittingen over een nieuw seksueel strafrecht, waar ook de verhoging van straffen op tafel ligt. Kamerlid De Wit heeft een wetsvoorstel ingediend om de Grondwet te wijzigen. “Volgens de Grondwet moeten alle misdaden, zoals een verkrachting, behandeld worden door het Hof van Assisen. Voor een volksjury dus. Maar in de praktijk wordt er alles aan gedaan om te vermijden dat zaken het lange en dure assisenproces moeten doorlopen. En dat doet men door verzachtende omstandigheden te zoeken met een vergrootglas, zodat de verkrachting door een correctionele rechtbank behandeld kan worden. De zaak wordt gecorrectionaliseerd, heet dat dan.”

Oorspronkelijke minimumstraf wordt maximumstraf

Tot daar geen probleem volgens Sophie De Wit, ware het niet dat het gevolg van die correctionalisering ook betekent dat de normale strafmaat van vijf tot tien jaar vervangen wordt door een gevangenisstraf van één maand tot maximum vijf jaar. De oorspronkelijke minimumstraf in normale omstandigheden wordt door dit systeem dus de maximumstraf. “En daar willen we met ons wetsvoorstel een einde aan maken. Door in de Grondwet te bepalen dat seksuele misdaden niet langer voor Assisen behandeld moeten worden, verdubbelen we in één klap de maximumstraf. En bovendien is het gewoon niet van deze tijd dat onze Grondwet eigenlijk zegt dat een slachtoffer van een verkrachting zijn of haar zaak behandeld moet zien worden voor een twaalfkoppige volksjury in een gemediatiseerd proces.”