Als je teruggaat tot 2021 is er zelfs een stijging met 16 procent. Mooi is ook dat de stijging in de lerarenopleidingen dit jaar groter is dan de globale stijging in alle opleidingen samen, want de hogescholen zien hun totaal aantal studenten toenemen met drie procent. De overgrote meerderheid van de studenten in de lerarenopleidingen van de hogescholen is jonger dan 25 jaar. De hogescholen zien echter ook studenten tussen 25 jaar en 35 jaar en zelfs studenten ouder dan 40 kiezen voor een lerarenopleiding. Dat zijn studenten die al eerdere studies en vaak al een eerste carrière achter de rug hebben en daarna de positieve keuze voor de klas maken.

Resultaten spreken

“Bij elke maatregel die we nemen tegen het lerarentekort of voor meer onderwijskwaliteit klinkt er wel kritiek, maar de resultaten spreken”, zegt Weyts. “Eindelijk opnieuw meer studenten in de lerarenopleidingen en ook veel meer zij-instromers. Dat geeft hoop om resoluut door te gaan”.

Mooiste job

“Hier stopt het natuurlijk niet. We willen nog meer mensen overtuigen om te kiezen voor de klas. Lesgeven is alles geven en dus is leerkracht de mooiste job voor mensen die veel te geven hebben”, aldus Ben Weyts.