Luxemburgse everzwijnen zijn pest voor Vlaamse varkensboeren

Door Frieda Gijbels op 29 november 2019, over deze onderwerpen: Afrika, Landbouw

”Door de Afrikaanse Varkenspest bij everzwijnen in de provincie Luxemburg is de Vlaamse export van varkensvlees gehalveerd.” Kamerlid Frieda Gijbels pleit ervoor om Vlaanderen volledig bevoegd te maken voor landbouw en voedselveiligheid. Ze wil voorkomen dat Vlaamse varkenshouders getroffen worden door embargo’s die tal van landen handhaven naar aanleiding van de varkenspest.

9 op 10 varkensboeren is Vlaams

Liefst 21 landen hanteren een volledig embargo tegen ‘Belgisch’ varkensvlees. Oorzaak is de Afrikaanse Varkenspest (AVP), vastgesteld bij everzwijnen in de provincie Luxemburg. Kamerlid Gijbels achterhaalde dat het verlies kan oplopen tot 584 miljoen euro tegen augustus 2020. “Omdat meer dan 90 procent van de varkensboeren in Vlaanderen woont, treffen de embargo’s vooral onze regio. Ook al heerst hier helemaal geen varkenspest.”

Vlaamse voedselveiligheid

Vijf landen houden een regionaal embargo aan. Voor Frieda Gijbels het bewijs dat regionalisering de weg vooruit is om onze Vlaamse belangen te vrijwaren. “Op termijn moeten we er daarom ook over durven nadenken om het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen over te hevelen naar de deelstaten. Landbouw, dierenwelzijn en export zitten nu al bij Vlaanderen. Het zou maar logisch zijn dat dat ook geldt voor de controles daarop.”