Het verdrag roept de Vlaamse partijen op om samen te werken om onder meer de sociale zekerheid te splitsen, de geldtransfers te stoppen en de faciliteiten af te schaffen. “Het confederalisme-pact pleit voor samenwerking tussen de Vlaamse partijen. Wie kan daar nu tegen zijn”, vraagt Jong N-VA-voorzitter Tomas Roggeman zich luidop af. “Bovendien is het pact niet bindend, dus ook al hebben CD&V of Open Vld inhoudelijke bezwaren, dan kunnen ze toch nog tekenen.”

Niemand wil tekenen

De Jonge Leeuwen legden het verdrag voor aan verschillende kopstukken, waaronder Maggie De Block, Herman De Croo en Hendrik Bogaert. Niemand bleek bereid zijn krabbel te zetten, ook al is de tekst niet bindend.

Elke overeenkomst met politieke pleidooien over VN-verdragen berust uiteraard op louter toeval, meldt Tomas Roggeman. Toch is Jong N-VA van oordeel dat de federale regering best hetzelfde doet met het akkoord van Marrakech: niet tekenen.

Onderwerpen