Jan Spooren stelt activeringspakket voor: “Meer mensen aan het werk is dé oplossing voor begrotingstekort”

Door Jan Spooren op 12 december 2019, over deze onderwerpen: Werken, Werk zoeken en werkloosheid, Activering, Federale begroting
Jan Spooren

“Twee miljoen mensen tussen 20 en 64 is niet aan het werk. Dat is een enorm potentieel dat niet gebruikt wordt. Terwijl we wel jobs gecreëerd hebben.” Kamerlid Jan Spooren en de N-VA-fractie leggen een activeringspakket met tien maatregelen voor om meer mensen aan het werk krijgen. “Het is tijd dat die jobs ingevuld worden.”

Meer mensen aan het werk

De budgettaire situatie is onhoudbaar, zei Jan Spooren in De Ochtend op Radio 1. “Het tekort zal oplopen tot 11 miljard volgend jaar. Ik denk dat iedereen het erover eens is dat meer mensen aan het werk krijgen, dé oplossing is.”

Spooren wil met het activeringspakket gaandeweg meer mensen aan de slag krijgen. Het gaat om een mix van eerdere N-VA-voorstellen, zoals de beperking van de werkloosheidsuitkering in de tijd en arbeidsintegratiejobs voor langdurig zieken en mensen met een handicap.

Becijferd voorstel

De N-VA-fractie stelt de tien maatregelen niet in het luchtledige voor, maar onderbouwt ze met cijfers. “Elk procent dat je de werkzaamheidsgraad omhoog krijgt, scheelt structureel één miljard euro per jaar.”

Beluister Jan Spooren in De Ochtend.