Jaloers op de Deense migratie-aanpak

Door Theo Francken op 12 september 2019, over deze onderwerpen: Migratie, Asiel
Theo Francken

“Ik zou direct willen wisselen.” Theo Francken gaf in een gesprek met De Ochtend aan jaloers te zijn op het Deense migratiebeleid. De voormalig staatssecretaris voor Asiel en Migratie is naar eigen zeggen een grote fan van de Deense aanpak. Bij hun toetreding tot de Europese Unie in 1992 onderhandelden de mogelijkheid om niet hoeven mee te doen bij alles wat migratie te maken heeft.

Strengere Denen

De Denen kunnen dan ook een pak strenger zijn, onder meer op de voorwaarden voor gezinshereniging. “Wij kunnen die dingen hier niet doen. Wij hebben die 'opt-out' niet. Het zou interessant zijn om dat te onderhandelen, maar ik denk niet dat dat realistisch is", zei Theo Francken op de radio.

Andere visie

Toch staat Theo Francken niet achter elke maatregel binnen de Deense migratie-aanpak. Onder meer op de regeling rond tijdelijke verblijfsvergunningen en de dubbele bestraffing heeft hij een andere visie. “Ik vind niet dat je in Molenbeek harder moet worden gestraft voor een autodiefstal dan in Lubbeek, dat lijkt me een beetje raar", zegt hij daarover.

Preventie, kinderopvang en taal

Wél is hij voorstander van een specifieke aanpak voor kwetsbare wijken. “We moeten die debatten durven voeren, en liefst op een rationelere manier dan nu.” Hij ziet alvast mogelijkheden voor Vlaanderen voor een betere integratie. “Preventie, kinderopvang, taal. Dat doen de Denen ook. De mensen uit kwetsbare wijken moeten opgezogen worden in onze cultuur. Dan komt dat wel goed”, sprak Theo Francken.