Volgens Theo Francken gebruikt Poetin de hoge gasprijzen om sociale onrust te veroorzaken bij onze bevolking. “Hij gebruikt dat evengoed als een wapen, net zoals cyberaanvallen en fake news. Daarom is het zo cruciaal dat we onze afhankelijkheid van Russisch gas afbouwen.” Theo Francken roept de Europese Unie dan ook op om de gasprijzen te bevriezen, zoals dat in Frankrijk al het geval is.

Defensiebudget verhogen

Na de val van de Muur en het uiteenvallen van de Sovjetunie is het Westen vadsig geworden. “We zijn ook steeds blind gebleven voor de angst die veel Oost-Europese landen uitten voor de dreiging vanuit Rusland. Nu blijkt dat dat niet om te lachen was. Daarom moeten we dringend werk maken van een hernieuwde cultuur van weerbaarheid, met een verhoging van onze defensiebudgetten – minstens tot 2 procent van het BBP, de minimum NAVO-norm.”

Wapens voor Saoedi-Arabië

Ook België gaat nu wapens sturen, maar volgens Theo Francken komt die hulp schromelijk te laat. “Dat had al weken geleden moeten gebeuren. Terwijl Ecolo in het Waals parlement in een handomdraai een massale levering wapens van een staatsbedrijf mogelijk maakt aan Saoedi-Arabië – wapens die wellicht gaan worden ingezet in Jemen – kon het in de federale regering amper akkoord gaan met het leveren van tweedehands helmen aan Oekraïne.”

Echte oorlogsvluchtelingen welkom

De crisis veroorzaakt een stroom aan vluchtelingen. Theo Francken is duidelijk: “We moeten hier de nodige opvang voorzien. Onze asielopvang zit nu overvol, het is misschien het moment om komaf te maken met asielfraude en plaats te maken voor échte oorlogsvluchtelingen. Die overigens welkom zullen zijn op onze arbeidsmarkt, gezien de grote tekorten”, aldus Theo Francken.

Kijk hier naar Theo Francken in De Zevende Dag en De Afspraak op Vrijdag over het conflict in Oekraïne.