Afgelopen maandag betuigde ik als vicevoorzitter van de ECR-fractie in het Europees halfrond mijn medeleven met de slachtoffers van de weerzinwekkende terreuraanslagen in Parijs. We moeten onze gemeenschappelijke waarden niet alleen met grote woorden en abstracte ideeën verdedigen. Er is ook actie nodig.

De N-VA wil dat dringend werk gemaakt wordt van Europese regels voor de uitwisseling van passagiersgegevens (Passenger Name Records, of PNR). PNR-data worden verstrekt door passagiers en verzameld door luchtvaartmaatschappijen voor commerciële doeleinden. Het gaat om o.a. namen, adressen, paspoortnummers en inlichtingen over reisroutes en kredietkaartinformatie.

Australië en de V.S. verkrijgen vandaag al PNR-data van Europese luchtvaartmaatschappijen. Ze zijn verplicht om relevante bevindingen met de EU te delen. Omdat terreur een mondiale dreiging blijft, steunde de N-VA eind november een gelijkaardig akkoord tussen de EU en Canada. Dat akkoord voorziet overigens in meer privacy-garanties voor de bescherming van persoonsgegevens.

Een Europees PNR-akkoord zou een cruciaal instrument zijn voor de bestrijding van extremisme. Een uniform raamwerk zou de uitwisseling van tips tussen de veiligheids- en inlichtingendiensten in EU lidstaten mogelijk maken. De veiligheid van EU-burgers is gebaat bij een dergelijke bundeling van operationele capaciteit, want potentiële terroristen zouden het veel lastiger krijgen om onder de radar te blijven.

Een algemene richtlijn op Europees vlak moet de 28 EU-lidstaten verplichten om data te verzamelen over passagiers die via hun land de EU verlaten of binnenkomen. Relevante bevindingen moeten zij overmaken aan andere EU-landen. Dat is wat de ministers van Binnenlandse Zaken beoogden in hun gezamenlijke verklaring na de crisisbijeenkomst in Parijs verleden weekend. Ook de Europese Raad heeft eerder het belang van de PNR-wetgeving al benadrukt, en zal dat opnieuw doen in februari.

Tot vandaag echter blokkeert het Europees Parlement de PNR-richtlijn. Guy Verhofstadt repte er verleden week in een interview met Terzake met geen woord over, maar zijn ALDE fractie is grotendeels verantwoordelijk voor die patstelling. Binnen de Commissie Burgerlijke Vrijheden in het Europees Parlement bestaat de uitdaging erin om een aanvaardbaar compromis te vinden tussen veiligheid en privacy, uiteraard met garanties voor een evenwichtige bescherming van grondrechten.

Brits Europarlementslid Timothy Kirkhope, lid van de ECR-fractie waartoe ook de N-VA behoort, zal als rapporteur voor het belangrijke dossier spoedig met een nieuw voorstel komen. Samen met hem zal ik me in volop inzetten voor de uitbouw van een dergelijk Europees rechtskader. De gebeurtenissen in Parijs en Verviers maken pijnlijk duidelijk hoe dringend en noodzakelijk dat is.