Concreet zullen de binnenkomende goederen afhankelijk van hun eindbestemming een andere procedure doorlopen: ‘green lane’ (bestemming Noord-Ierland) en ‘red lane’ (bestemming EU). Dit was pas mogelijk nadat de EU toegang kreeg tot de Britse douanegegevens. “Het is wachten op de teksten, maar ik begrijp dat er nu meer tussenstappen zijn van overleg, arbitrage en zelfs een noodremprocedure, maar dat finaal, zoals het hoort, het Europees Hof van Justitie de ultieme hoeder is van de EU-regels voor de interne markt”, aldus Bourgeois.

Eindelijk staatsmanschap

Bourgeois vindt dat er aan beide kanten van het Kanaal eindelijk staatsmanschap getoond is. Het nakende bezoek van VS-president Biden (vermoedelijk op 10 april) naar aanleiding van 25 jaar Goede Vrijdagakkoord, zette ongetwijfeld ook druk. Hij hoopt nu dat dit ook een doorbraak betekent in de verdere ontplooiing van nieuwe en hernieuwde samenwerking tussen de EU en het VK rond onder meer de Noordzee, technologie, migratie, energiezekerheid, klimaat, veiligheid en defensie.

Goede moed

Bourgeois: “Het jammerlijke Brexitverhaal is echter nog niet helemaal ten einde. Er dienen nog knopen doorgehakt te worden, maar deze doorbraak geeft opnieuw goede moed om ook andere samenwerkingen (opnieuw) op te pikken. Het is cruciaal voor onze Europese - en in het bijzonder Vlaamse - bedrijven en burgers dat de relatie met onze Britse buren goed is. In deze geopolitiek zware tijden trekken we in het Westen best zo veel mogelijk aan hetzelfde zeel.”