Leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs kunnen sinds 2016 de Columbusproef afleggen die helpt om hun mogelijkheden in het hoger onderwijs te verkennen. Vorig jaar hebben 20.000 scholieren uit 400 Vlaamse scholen dat gedaan. Daarmee bereikte Columbus ongeveer 30 procent van alle laatstejaars. Tot nu toe was Columbus vrij uniform voor alle scholieren, of ze nu in het ASO, BSO, KSO of TSO zaten. Columbus dateert ook nog van voor de graduaatsopleidingen ingekanteld werden in het hoger onderwijs. Ondertussen is de eerste generatie jongeren die destijds de Columbusproef aflegde, ook afgestudeerd in het hoger onderwijs. Zo hebben we nu veel nieuwe informatie die kan helpen om het oriëntatie-instrument verder te verbeteren.

Beter afstemmen op TSO en BSO

“Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts voorziet net zoals vorig jaar tot 250.000 euro om Columbus te verbeteren en te verbreden”, zegt Daniëls. Het oriëntatie-instrument zal in het BSO en het TSO beter afgestemd worden op het curriculum in het beroeps- en technisch onderwijs, zodat álle scholieren een faire kans krijgen op een goede oriëntatie. De deelnemers zullen achteraf nog meer feedback krijgen over hun vaardigheden en hun studiemethode. Er zal in de toekomst ook richting graduaatsopleidingen georiënteerd worden. Scholieren die eventueel meteen kunnen overstappen naar de arbeidsmarkt krijgen een betere begeleiding. De informatie van de generaties studenten die de Columbusproef vroeger hebben afgelegd, zal gebruikt worden om alles op punt te stellen.

Columbus thuis invullen

Vanaf dit jaar kunnen scholieren Columbus volledig van thuis invullen. Op de website zijn filmpjes voorzien om jongeren daarbij te helpen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld tijdens de afkoelingsweek vlak voor de krokusvakantie het oriëntatie-instrument uitproberen. De jongeren krijgen de feedback ook volledig digitaal en het keuzebegeleidingsgesprek kan online verlopen. “Leerlingen van de derde graad kunnen helaas nog steeds niet voltijds naar school, dus deze innovatie is noodzakelijk”, vervolgt Daniëls.

Frustraties en verlies aan motivatie vermijden

De verbeterde Columbus staat naast andere instrumenten die moeten helpen om jongeren goed te oriënteren. Zo is er ook het advies van de klassenraad, niet-bindende toelatingsproeven en snelle heroriëntering. “We willen onze jongeren alle hulp bieden”, besluit het parlementslid. “Zo kunnen we hopelijk veel ontgoochelingen, frustraties en verlies aan motivatie vermijden.”