Ons land beschikt over zes gesloten centra. Deze centra moeten dienen voor personen in onwettig verblijf en personen wiens asiel- of verblijfsaanvraag werd afgekeurd die moeten worden verwijderd. In tegenstelling tot de open opvangcentra worden de bewoners in gesloten centra vastgezet in afwachting van hun terugkeer. Nu blijkt dat de plekken in de gesloten centra allesbehalve ten volle worden benut. In 2022 werd gemiddeld gezien 74 procent van de capaciteit gebruikt. De gesloten centra van Brugge en Steenokkerzeel kennen de meeste lege plekken, aangezien daar gemiddeld gezien minder dan 60 procent van de plekken wordt ingenomen.

Historisch lage terugkeercijfers

Voor Tomas Roggeman is dit geen verrassing. “De terugkeercijfers bij deze Vivaldi-regering zijn historisch laag. De staatssecretaris gaf al meermaals aan om niet ten volle in te zetten op de mogelijkheden voor gedwongen terugkeer. Een gemiste kans,” zegt Roggeman.

Ook vrijwillige terugkeer loopt slecht

Bizar genoeg plant de federale regering de bouw van nieuwe gesloten centra, terwijl de huidige niet eens een volledige bezetting hebben. Ook de vrijwillige terugkeer loopt niet zoals het moet. Tot en met oktober verlieten vorig jaar slechts 2180 personen op vrijwillige manier het land. Een groot verschil met de periode tussen 2014-2018 waar dit totaal jaarlijks boven de 4.000 uitkwam, terwijl er nu volop extra middelen werden vrijgemaakt voor vrijwillige terugkeer.

Focussen op gedwongen terugkeer

Voor de N-VA moet er een beleidswijziging komen en moet de staatssecretaris haar aanklampende aanpak vervangen door een beleid met focus op gedwongen terugkeer. “De federale regering moet forser inzetten op gedwongen verwijderingen door de capaciteit van gesloten centra ten volle te benutten. Onder druk van linkse coalitiepartijen als de PS en Groen wordt het aantal gedwongen uitwijzingen teruggeschroefd. Zo geraak je uiteraard nergens,” besluit Tomas Roggeman.