Momenteel laat de overheid zorgverstrekkers zelf bepalen of een behandeling een therapeutisch doel heeft. Maar bij betwistingen over btw-belaste behandelingen komt er een inspecteur in beeld. “Ik vrees dan ook dat het aantal betwistingen hierover zeer snel zal toenemen met een administratieve rompslomp voor onze zorgverstrekkers als gevolg”, reageert Kamerlid Depoorter.

De monsterclaim van 50 miljoen euro die de Bijzondere Belastingsinspectie aan het Ziekenhuis Oost-Limburg oplegde, is men in de sector ook nog niet vergeten. Bovendien zal de kostprijs van alle btw-formaliteiten die de zorgverstrekkers moeten vervullen, de nieuwe btw-inkomsten van 20 miljoen euro sterk overstijgen.

Opbrengst van nauwelijks 20 miljoen

Daarnaast is een btw-ambtenaar niet gekwalificeerd om te oordelen of een behandeling therapeutisch is of niet, want daarvoor is een medische opleiding vereist. De N-VA diende daarom een amendement in zodat bij betwistingen een bindend advies kan worden ingewonnen bij de leidend ambtenaar van de dienst voor geneeskundige, evaluatie en controle, maar dat werd weggestemd. “Kortom, een opbrengst van nauwelijks 20 miljoen euro voor de staatskas die onze zorgverstrekkers en patiënten alleen maar meer kopzorgen geeft. Dat kunnen ze na hun harde werk tijdens deze crisis zeker niet gebruiken.”