Volgens Gijbels heeft men de evaluatie te lang voor zich uitgeschoven. Ze verwijst naar tal van andere landen, waar men dit veel sneller deed. “Beter laat dan nooit. Maar in het geval van de regering-De Croo kunnen we toch spreken van rijkelijk te laat. Ze had van het begin af aan de reflex moeten hebben om uit fouten te leren.”

Ongezonde situatie

Ze vraagt zich ook af wat de rol is van het reeds opgerichte Strategisch Wetenschappelijk Comité (SSC) die dezelfde samenstelling heeft als de GEMS, dus de experten die het crisisbeleid tijdens de covidcrisis mee gestuurd hebben. Ook daar was de N-VA kritisch over: “Een ongezonde situatie die een objectieve analyse onmogelijk zou maken”, vindt Gijbels.

Onafhankelijke doorlichting

Gijbels blijft ijveren voor een onafhankelijke doorlichting van de betrokken instellingen zoals de FOD Gezondheid, Sciensano, het nationaal referentielab, enzoverder. “Maar tot nu toe kon ik op weinig steun rekenen bij de meerderheidspartijen.”