“Verantwoordelijkheid opnemen vergt brede schouders én opoffering.” Daarmee verwees Bart De Wever naar de moeilijke aanloop naar de Septemberverklaring voor Jan Jambon. Maar de keuze voor goed Vlaams huisvaderschap staat in schril contrast met de fake begroting en zero hervormingen van De Croo zijn State of the Union. Ook Zuhal Demir, Ben Weyts en Matthias Diependaele mogen volgens Bart trots zijn op hun respectievelijke verwezenlijkingen binnen de Vlaamse Regering.

Knopen doorhakken

“We hakken knopen door over problemen die al decennia veel te lankmoedig worden aangepakt. Wij staan mede voor zowel de bescherming van onze Vlaamse fauna en flora als voor een rechtszeker kader voor het wonen, werken en ondernemen van de Vlamingen. We maken van onderwijskwaliteit opnieuw het streefdoel in Vlaanderen, blijven volharden in voldoende kennis van het Nederlands en we maken het beroep van leerkracht opnieuw aantrekkelijk. Ondanks het moeilijke vaarwater zien we de tanker langzaam keren.”

“Onze Vlaamse solidariteit wordt ook gekoppeld aan een duidelijke inburgeringslogica, met buitenlandse eigendommenonderzoek, een verplichte inschrijving bij de VDAB, een middelentoets en een verhoogde taalkennisvereiste voor wie een sociale woning betrekt. En ondertussen zit Vlaanderen op koers voor een structureel gezonde begroting.”

Après De Croo, le déluge

Het contrast met de federale paars-groene regering kan volgens De Wever niet groter zijn. “We zijn budgettair de rode lantaarn van Europa, terwijl we de hoogste belastingdruk op arbeid ter wereld betalen. Après De Croo, le déluge. Het onverantwoordelijke energiebeleid zal in 2024 leiden tot mogelijke energietekorten, terwijl Groen de wet op de kernuitstap nog steeds weigert te herzien. En door het opengrenzenbeleid is België opnieuw het putje van het Europese bad en slapen kinderen op straat.”

De Wever riep de Vlaming op om dat status-quo te doorbreken en niet voor de extremen te stemmen maar samen met de N-VA de keuze te maken voor het confederalisme. “Het is dat of de verarming”, besloot Bart De Wever, die daarna het podium ruimde voor gast-dj en Kamerlid Sander Loones die het feest in gang trok en meteen duizenden enthousiaste leden op zijn hand kreeg.

Bekijk de volledige toespraak van Bart De Wever op Facebook of YouTube

Bekijk hier een selectie van sfeerbeelden van het nieuwjaarsfeest. Misschien herken je jezelf? Of herbeleef het nieuwjaarsfeest in de sfeerreportage hieronder.