“We zullen niets cadeau krijgen”, zei De Wever in zijn toespraak. “Het is bergop fietsen zoals echte Flandriens, maar met ieders inzet kunnen we als eerste over de meet komen en de grootste van Vlaanderen blijven. Zo kunnen we in Vlaanderen de juiste koers aanhouden: met een gezonde begroting, een beleid voor Vlamingen die werken, sparen en ondernemen, met zorg voor wie het nodig heeft, met excellent onderwijs en een gezond leefmilieu.’

Bodem

Een sterke N-VA moet volgens De Wever ook op federaal niveau de omslag kunnen maken. “Want we hebben de bodem bereikt, met de hoogste belastingen op arbeid, de grootste schuldaangroei, bij de slechtste begroting en de hoogste overheidsuitgaven. Ondertussen zakken we in het migratiemoeras. Geen enkele broodnodige hervorming werd uitgevoerd.”

Hallucinante PS-discours

Kan het nog erger? “Zeker, als je het hallucinante discours van de PS leest. Werklozen sanctioneren die een job weigeren? Dat is totaal onverantwoord en zinloos. Illegale vreemdelingen? Geef die toch allemaal toegang tot de sociale zekerheid. De rampzalige begroting? Geen probleem. Economische groei? Hoeft niet, gewoon de bestaande welvaart verdelen. Zo lang er nog één euro op een Vlaams spaarboekje staat, zal de PS proberen vastklampen aan het status quo”, aldus De Wever.

Hardop dromen van Vivaldi II

“Zullen de Vlaamse Vivaldi-partijen dat blijven aanvaarden?”, vroeg De Wever zich af. “Ik vraag dan ook in het bijzonder aan cd&v en Open Vld of ze de belangen van hun kiezers verder willen verkopen in ruil voor ministerposten. Of zullen ze beloven om nooit meer in een federale regering te stappen met een Vlaamse minderheid. Tevergeefs, volgens mij. Ze dromen hardop over Vivaldi II en over een verlengd verblijf in de Wetstraat 16.”

De tijd is rijp

De Wevers’ conclusie is dan ook duidelijk: alleen een sterke N-VA kan het rotten stoppen; alleen een sterke N-VA kan de rooftocht van de PS tegenhouden; alleen een sterke N-VA kan de omslag naar het confederalisme doorduwen om de democratie te herstellen en onze Vlaamse welvaart veilig te stellen. “Niemand anders zal het doen. Wij moeten het doen. En dus moeten we nu onze kans grijpen. Het is tijd, en de tijd is rijp.”

“We gaan alles op alles zetten om dit land eindelijk naar een omslag te brengen. Daarvoor moet de N-VA dé leidende kracht van het noorden zijn. En als ons dat lukt, als we dat vertrouwen krijgen, dan wil ik daarvan de leiding opnemen. Niet omdat het mijn brandende persoonlijk ambitie is. Maar wél omdat mijn hart klopt waarvoor het uwe klopt: voor Vlaanderen en voor welvaart!”

Bekijk de volledige toespraak van Bart De Wever op Facebook of YouTube.

Bekijk hier een selectie van sfeerbeelden van het nieuwjaarsfeest. Misschien herken je jezelf? De foto's van de fotoshoots met onze ministers en met Bart De Wever vind je hier terug.

Herbeleef het nieuwjaarsfeest in de sfeerreportage hieronder.

Start video