Alexander De Croo maakte volgens Bart De Wever een loepzuivere voorspelling voor de vorming van de paars-groene regering, door te stellen dat hij de dweil van de regering zou worden moest hij premier worden. “Het komt allemaal uit”, zegt Bart De Wever nu. “Zie maar naar de energiedeal. Als je eerst verkondigt dat een btw-verlaging en een energiecheque boerenbedrog zijn, om even later dat exacte beleid uit te voeren, dan ben je een dweil. Dat is pas boerenbedrog.”

Liberalen staan er maar bij

Bart De Wever voorspelt dan ook niets goed over de arbeidsdeal: “Paul Magnette komt doodleuk vertellen dat hij die jobs van de e-commerce niet hoeft. Dat zijn nochtans de jobs van de 21ste eeuw. Nadat Wallonië de jobs van de 20ste eeuw is verloren, wil het nu zelfs die van de 21ste eeuw niet. Ondertussen staan de liberalen er maar bij.”

De N-VA-voorzitter had het ook over de plannen van Vlaams minister Zuhal Demir om de groenestroomcertificaten aan te pakken bij bedrijven en investeerders die al jaren enorme rendementen draaien op hun zonnepanelen. “Zuhal Demir zeg hier een logische stap. Enerzijds omdat de EU al heeft aangegeven dat het om illegale staatssteun zou kunnen gaan, en anderzijds omdat het niet meer dan normaal is dat we deze scheve situatie rechtzetten. Er zijn bedrijven en investeerders die nu 20 procent rendement hebben op hun zonnepanelen, terwijl de gewone mens amper 0,1 procent heeft op zijn spaarboekje.”

Niet meedoen aan groene waanzin

“Veel van dit beleid is groen beleid. Ze noemen dit niet voor niets ‘Greenflation’. Het gaat niet alleen meer om stijgende energieprijzen, maar ook de kost van allerlei groene maatregelen. Straks komt daar misschien nog de CO²-taks bij die de groenen aan onze factuur willen toevoegen. Zuhal Demir zegt terecht dat ze aan die waanzin niet wil meedoen, aldus Bart De Wever, die er op wees dat de groenestroomcertificaten ons ondertussen al 20 miljard euro hebben gekost, terwijl de opbrengst van zonne-energie marginaal is. “We hadden die 20 miljard euro beter gestoken in de bouw van een nieuwe kerncentrale”, besluit Bart De Wever.

Kijk naar de uitzending van VTM Nieuws (beschikbaar tot 20 februari 2022) en de Zevende Dag (beschikbaar tot 15 maart 2022) voor een volledig verslag. In de Zevende Dag zat Bart De Wever samen met Rotterdams burgemeester Ahmed Aboutaleb naar aanleiding van hun werkbezoek aan Zuid-Amerika, in functie van de bestrijding van drugscriminaliteit.