De federale regering houdt vast aan 18 maart om een beslissing te nemen over een mogelijke kernuitstap. Volgens Bart De Wever is het ‘hallucinant’ dat we nog tot dan moeten wachten. “Die beslissing had al eergisteren moeten worden genomen. Meer nog, we moeten zelfs bekijken of het niet opportuun is om ook de niet zo jonge centrales open te houden. Zelfs het IEA (Internationaal Energie Agentschap) heeft ons die vraag gesteld.”

Idiote beslissingen

“We betalen nu – letterlijk – de prijs voor de idiote beslissingen van de eerste paars-groene regering, die de kernuitstap stemde. We hebben dat in 2017 ongedaan willen maken, maar vooral de liberalen, met een razende Gwendolyn Rutten, hielden voet bij stuk.”

Pleidooi voor strategische autonomie

“Ik voer al jaren een pleidooi voor strategische autonomie in Europa als het gaat om kritieke en cruciale grondstoffen. We staan daar als EU gewoon nergens. Sinds 2010 is de eigen energieproductie met 20 procent gedaald. Voor gas is dat zelfs 30 procent. De afhankelijkheid van Russische energie is een gevolg van groene keuzes uit het verleden. En nu staan we met de broek op de knieën. De VS is al geruime tijd volledig zelfvoorzienend wat betreft energie. Daar hebben ze het al lang begrepen. Die ommezwaai moeten we nu ook in Europa maken”, aldus Bart De Wever, die het daarbij een evidentie vindt dat men ook de kerncentrales openhoudt.

Europa moet wakker worden

“Europa moet wakker worden. Het moet geopolitieke volwassen worden. Dat betekent ook extra investeren in defensie en een cultuur van weerbaarheid creëren. We moeten weg van dat postmodernistisch denken waarbij grenzen niet belangrijk zijn en we onze identiteit en democratische waarden niet durven te verdedigen.”

Beluister hier het volledige interview in De Ochtend, waarbij Bart De Wever het ook heeft over de opvang van Oekraïense vluchtelingen.

Start video