In 2022 werden 219 gevallen van agressie tegenover personeel van VDAB geregistreerd. Daarmee wordt de betreurenswaardige stijging van de afgelopen jaren verder gezet. In 2021 ging het op 208 gevallen, in 2020 ging het om 170 gevallen. In de eerste helft van 2023 gaat het voorlopig om 150 gevallen van agressie. “De blijvende stijging is onrustwekkend”, stelt Axel Ronse. “Het respect voor de VDAB-consulent is en blijft zeer belangrijk. Wij vragen met aandrang aan de werkzoekenden om het nodige respect aan de dag te leggen.”

Uitsluiten van werkloosheidsuitkering

Ronse wil die agressie tegen medewerkers van VDAB niet tolereren. “Ze zetten zich dagelijks keihard in om werkzoekenden aan een baan te helpen en werknemers te begeleiden. Ondanks de bestaande maatregelen van VDAB zien we geen kentering in de cijfers. Integendeel, ook 2023 lijkt opnieuw een twijfelachtig recordjaar te worden. Daarom herhalen wij de oproep tot nultolerantie. Ieder persoon die zich daaraan schuldig maakt, moet onmiddellijk worden doorverwezen naar de controledienst van de VDAB en een gepaste sanctie krijgen, eventueel een verlies van de uitkering. Wie effectief veroordeeld wordt voor agressie jegens VDAB-medewerkers, moet uitgesloten kunnen worden van werkloosheidsuitkering”, klinkt het.