Ontmoeting regering Janša op donderdag

Assita Kanko is in het Europees Parlement lid van de Commissie Burgerlijke Vrijheden, Justitie en Binnenlandse Zaken (LIBE). Ze trekt met hoge verwachtingen naar Slovenië. “Premier Janša heeft zelf een verpletterende verantwoordelijkheid om de fundamentele waarden na te leven. Ik kijk uit naar de antwoorden van zijn regering op onze vragen. Zeker van een land dat momenteel het Voorzitterschap van de Raad op zich neemt, verwacht ik serieuze inspanningen om eventuele tekortkomingen weg te werken.”

Media moeten onafhankelijke kunnen werken

Europarlementslid Kanko benadrukt dat over persvrijheid en de rechtsstaat niet kan worden onderhandeld. “Media moeten hun missie in volledige onafhankelijkheid kunnen vervullen. Zelf ben ik afkomstig uit Burkina Faso, waar mijn mentor, een onderzoeksjournalist Norbert Zongo brutaal vermoord werd. Ik weet dus wat een regime zonder persvrijheid betekent. Mediavrijheid moet vanzelfsprekend zijn binnen de gehele EU. Dit is China of Rusland niet. Dit is de EU, een unie van basiswaarden en van duidelijke principes.”

Assita Kanko gaat in gesprek met journalisten, academici en ngo’s

De LIBE-delegatie bestaat uit acht leden uit alle politieke fractie. Op de agenda staan ontmoetingen met onder andere de Sloveense ministers van Cultuur en Justitie om de rechtsstaat, de strijd tegen corruptie en de vrijheid van meningsuiting in Slovenië te bespreken. Ook besprekingen met journalisten, academici, maatschappelijke organisaties en nationale parlementariërs staan op het werkprogramma. “Door concreet in gesprek te gaan met journalisten, academici, politici van allerlei niveaus en ngo’s kunnen de Europarlementsleden een totaalbeeld vormen van de huidige situatie in Slovenië, wat belangrijk is voor het beleidswerk”, besluit Assita Kanko.