Win-win voor beide havens

Hierbij is de laatste mijlpaal van de fusiegesprekken bereikt, die in januari 2019 werden opgestart. Na de goedkeuring in maart 2022 van het fusiedecreet en de aandeelhoudersovereenkomst door de Antwerpse en Brugse schepencolleges en gemeenteraden, volgde met de ondertekening vandaag het laatste element. “De fusie is een win-win voor beide havens”, zegt Annick De Ridder. “Want door de krachten te bundelen verankeren we onze positie als wereldhaven.”

De economische motor van Vlaanderen

De eengemaakte haven wordt de grootste export- en containerhaven (in tonnage) van Europa, de grootste haven voor overslag van voertuigen in Europa en de belangrijkste petrochemische hub van Europa, vertelt De Ridder: “Zo is het onze ambitie om van de Port of Antwerp-Bruges dé energiepoort tot Europa te maken. Met maar liefst 74.000 directe en 90.000 indirecte jobs en met een toegevoegde waarde van bijna 21 miljard euro vormt de ééngemaakte haven dé economische motor van Vlaanderen.”