SCHRIJF NU IN VOOR HET CONGRES

In 2014 schreven we geschiedenis. Dat doen we in mei opnieuw. Mis uw afspraak met de geschiedenis niet. Schrijf u in voor de slotdag op zondag. Of meteen voor het hele weekend en/of de avondactiviteiten.

Alles over het ledencongres

Congresteksten

congresvoorzitters

Als voorbereiding op het ledencongres organiseerde de N-VA vijf druk bijgewoonde themadagen. Het resultaat: een pak inspiratie uit binnen- en buitenland voor de 100 ideeën die u in deze congresteksten terugvindt. Elk lid kreeg de congrestekst eind februari in de brievenbus. De congresvoorzitters kwamen vervolgens langs in elke provincie om de tekst toe te lichten en vragen te beantwoorden.

Tot eind maart konden alle leden via de lokale afdeling amendementen indienen op de congrestekst. En of ze dat deden! Meer dan 2.000 amendementen werden verwerkt door de congrescommissie. Dat leidde tot een nieuwe ontwerpcongrestekst waarin sommige amendementen zijn opgenomen, andere niet. Maar de niet opgenomen amendementen zijn niet verloren. Wie zich inschreef voor het congres, ontvangt de geamendeerde ontwerpcongrestekst automatisch in de brievenbus. Naast de aangepaste resoluties bevat die ook alle amendementen die niet goedgekeurd zijn door de congrescommissie.

Met de 100 ideeën en uw amendementen definiëren wij in 10 ambities ons aanbod aan alle Vlamingen, ongeacht hun leeftijd, geaardheid of achtergrond. Met als absoluut hoofddoel: hun welvaart en toekomst in Vlaanderen veiligstellen. Ontdek de 10 ambities hier

Het volledige congresreglement vindt u hier.

stemming op ledencongres 2014

Driedaags congres op 12, 13 en 14 mei

En dan is het eindelijk zover! Het driedaagse ledencongres vindt plaats op 12, 13 en 14 mei in Antwerp Expo. We komen dan met duizenden partijgenoten samen om te debatteren en te stemmen over de resoluties en de amendementen op de congrestekst.

De finaal door de leden goedgekeurde congrestekst zal de inhoudelijke koers van de partij voor de volgende jaren vastleggen.

Inschrijven voor het congres en de avondactiviteiten is verplicht.

Programma

Er zijn doorlopend drankjes en eten verkrijgbaar, terwijl u kan genieten van ontspannende muziek, een sportieve uitdaging of een plezant partijtje tafelvoetbal. Bovendien is er kinderopvang op zaterdag en zondag.

vrijdag 12 mei

16.00 uur - Registratie en randanimatie

18.00 uur - Opening van het congres

• Verwelkoming
  • Colloquium met onder meer Bart De Smet, voormalig voorzitter van het VBO, en Dilan Yeşilgöz-Zegerius, de Nederlandse minister van Veiligheid en Justitie.

19.30 uur - Einde van het officiële congresprogramma

rondvaart

vanaf 20.00 uur - Avondprogramma

• Havenrondvaart met walkingdinner op de Flandria.
    Afspraak om 20.30 uur aan het Havenhuis, Zaha Hadidplein 1. De rondvaart duurt ongeveer drie uur. Voor deze activiteit ontvangt u een betalingsuitnodiging. Komt u met de wagen? Parkeersuggestie: parking 'Straatsburg' ligt naast de parking van restaurant 'Het pomphuis', schuin tegenover het Havenhuis.

MAS (Museum aan de Stroom)
  • Nocturne in het Museum Aan de Stroom.
    Afspraak om 20 uur aan de ingang van het MAS, Hanzestedenplaats 1. U kan hier vertoeven tot 23 uur, met een drankje in de hand.

• Filmvertoning ‘Onze natuur’ met inleiding door Zuhal Demir.
Affiche: 'Onze Natuur, De Film'

'Onze Natuur, De Film' is een ambitieuze natuurdocumentaire over de natuur in onze achtertuin. Prachtige verhalen over bekende en onbekende dieren en planten die verwondering opwekken en de liefde en het respect voor onze natuur vergroten, verteld door Matteo Simoni. Afspraak in Antwerp Expo, start om 20 uur.

Schol!
  • Kroegentocht met Jong N-VA.
    Duik samen met Jong N-VA, Kamerfractievoorzitter Peter De Roover, Kamerlid Theo Francken, Vlaams Parlementslid Maaike De Vreese en jongerenvoorzitter Jeroen Bergers enkele van de gezelligste kroegen in de Koekenstad in. Afspraak om 21 uur in café Den Bengel, Grote Markt 5.

zaterdag 13 mei

08.30 uur - Registratie (doorlopend tot 20.00 uur)

09.30 uur - Commissievergaderingen

• Ambitie 03: Een verstandig klimaatbeleid zonder taboes en ambitie 04: Een groen en leefbaar Vlaanderen, onder leiding van Anneleen Van Bossuyt
  • Ambitie 07: Van Vlaanderen een veilige thuis maken, onder leiding van Theo Francken
  • Ambitie 09: Onze democratie herstellen, onder leiding van Sander Loones

Tijdens deze drie commissievergaderingen kan u mee debatteren over de congrestekst. De ingediende amendementen worden eerst toegelicht door de indiener of zijn afdelingsvoorzitter. Na de bespreking wordt over elk amendement gestemd.

12.00 uur - Middagpauze met randanimatie

13.00 uur - Commissievergaderingen

• Ambitie 01: Welvaart creëren, met rekeningen op orde, onder leiding van Steven Vandeput
  • Ambitie 05: Elk kind een kansrijke toekomst, met onderwijskwaliteit op wereldniveau, onder leiding van Maaike De Vreese
  • Ambitie 08: Onze eigen belangen in Europa beschermen, onder leiding van Sander Loones

15.30 uur - Pauze met randanimatie

16.00 uur - Commissievergaderingen

• Ambitie 02: Uw pensioen beschermen, onder leiding van Steven Vandeput
  • Ambitie 06: Vlaanderen weerbaar maken, onder leiding van Maaike De Vreese
  • Ambitie 10: Onze vrijheid en identiteit beschermen, onder leiding van Theo Francken

18.30 uur - Einde van het officiële congresprogramma

vanaf 20.00 uur - Avondprogramma

• Nocturne in het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA)
    Het KMSKA is weer open! We nemen u mee op een tijdreis langs zeven eeuwen kunst.
Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen (KMSKA)

Van Vlaamse meesters als Van Eyck, Rubens en Magritte tot wereldtoppers als Fouquet, Modigliani en Rodin. In het KMSKA vindt u bovendien de grootste collectie van Ensor ter wereld. Afspraak om 20 uur aan het KMSKA, Leopold de Waelplaats 1. U kan hier vertoeven tot 23 uur, met een drankje in de hand.

fietstocht door Antwerpen
  • Fietstocht door Antwerpen
    Ontdek de stad op een andere manier. Plaats van afspraak: Vleminckstraat 15 om 21 uur. Einde voorzien om 23 uur. Een fiets wordt ter plaatse voorzien.
Wilfried Vandaele en Peter De Roover
  • Quiz mee en word de slimste N-VA’er
    Uw quizmasters: Wilfried Vandaele en Peter De Roover. Afspraak om 20 uur in Antwerp Expo.

zondag 14 mei

09.00 uur - Registratie (doorlopend tot 16.00 uur)

10.00 uur - Plenaire vergadering

Tijdens deze algemene vergadering kan de indiener van een amendement, of bij diens afwezigheid zijn afdelingsvoorzitter, zijn amendement verdedigen. Vervolgens wordt er over de amendementen gestemd. De eindstemming over het geheel van de tekst vindt zondagmiddag plaats. Tijdens de plenaire vergadering zijn er doventolken aanwezig.

12.30 uur - Middagpauze en randanimatie

14.00 uur - Slotmeeting congres

• Eindstemming
  • Slottoespraak voorzitter Bart De Wever

Tijdens de slotmeeting zijn er doventolken aanwezig.

15.30 uur - Einde van het congres

Kinderopvang

kinderopvang

Op zaterdag 13 en zondag 14 mei voorzien we doorlopend kinderopvang voor kinderen van 3 tot 16 jaar. We verwachten de kindjes ’s morgens aan de onthaalbalie in de zalen boven de hallen.

Vooraf inschrijven voor de kinderopvang is verplicht. Bezorg ons via die weg zeker ook uw GSM-nummer en eventuele opmerkingen (allergieën, aandachtspunten, …).

Op zaterdag:

• Kleuters vanaf 3 jaar worden doorlopend opgevangen in Antwerp Expo.
  • De kinderen tussen 6 en 16 jaar (lagere school en eerste & tweede graad middelbaar onderwijs) vertrekken om 13 uur per bus en onder begeleiding naar Kinepolis voor een filmvoorstelling op maat van hun leeftijd. We zijn terug om 17 uur.

Op zondag:

• Kleuters vanaf 3 jaar worden doorlopend opgevangen in Antwerp Expo.
  • Met de kinderen tussen 6 en 16 jaar (lagere school en eerste & tweede graad middelbaar onderwijs) vertrekken we om 10 uur per bus naar de Antwerpse Zoo. De kinderen die in de eerste of tweede graad van het middelbaar onderwijs zitten, kunnen in de namiddag 'creepy griezelbeesten' van wat dichterbij in de ogen kijken tijdens een gegidste rondleiding. Kinderen van de lagere school gaan een uurtje op safari. We zijn terug aan Antwerp Expo om 15.30 uur. Vermeld bij inschrijving of de kinderen over een geldig abonnement van de Antwerpse Zoo beschikken en breng dit zeker mee.

Praktisch

Antwerp Expo

Antwerp Expo is gemakkelijk bereikbaar met het openbaar vervoer (tram 2 of 6, bus 17 of 22).
Wie met de wagen komt, vindt parkeerplaats op parking Expo (Vogelzanglaan) of langs de openbare weg (Jan Van Rijswijcklaan, Vogelzanglaan, Legrellelaan, Desguinlei, Beukenlaan).

Met de bus naar het N-VA-congres op zondag 14 mei 2023

Verschillende N-VA-afdelingen en arrondissementen leggen een aantal bussen in naar het N-VA-congres in Antwerpen op zondag 14 mei 2023. Ontdek hier alle opstapplaatsen.

Antwerpen kinderen spelend

Blijven slapen?

Wilt u tijdens het congres in Antwerpen overnachten? Surf dan naar dit overzicht van voordelige kamers.

Contacteer ons

Heeft u praktische vragen over het congres of over de congresteksten? Aarzel dan niet om contact met ons op te nemen via onderstaand formulier.