Een kat in het nauw maakt rare sprongen

“Een kat in het nauw maakt rare sprongen, maar met haar gratuite uithalen naar de grootste partij van Vlaanderen die ‘het vuur zou aanwakkeren’ en naar een voormalig minister van Defensie die bijna drie jaar geleden bevoegd was, helpt minister Dedonder de zaak niet vooruit”, vindt Theo Francken.

De N-VA-fractie wil tekst en uitleg over de klopjacht en hoe het komt dat Jurgen C. met een hoop wapens aan de haal kon, ondanks alle alarmbellen die de laatste maanden afgingen. “Wat ons betreft moet de minister haar energie nu niet steken in kleine politieke spelletjes, maar in een einde van deze saga zonder bloedvergieten. Daarnaast eisen wij van de minister dat zij zeer snel tekst en uitleg komt geven in de commissie Defensie,” vervolgt Peter Buysrogge.

Recht op maximale transparantie

Het is duidelijk dat er verschillende waarschuwingen waren, waaronder van de ADIV-topman Philippe Boucké, dat het mogelijk verkeerd zou lopen met figuren als Jurgen C. Ook in de commissie Defensie werd minister Dedonder onlangs nog bevraagd over wat zij zou ondernemen tegen extremisme binnen Defensie. “De minister moet als politiek verantwoordelijke voor Defensie dringend met een goede uitleg komen, hoe het zover is kunnen komen en waarom al deze waarschuwingen werden genegeerd. Ook alle studies die de minister aan de Defensiestaf over deze zaak vroeg moeten, al dan niet achter gesloten deuren, gedeeld worden met de commissie Defensie. Het parlement heeft immers recht op maximale transparantie in deze zaak,” besluiten Buysrogge en Francken.