Katrien Uyttersprot

Fractiemedewerker Vervoer en Toerisme

Passie voor Europa
Na haar studies klassieke filologie aan de Universiteit Gent en internationale politiek aan de KU Leuven, ging Katrien in 2004 aan de slag bij de Vlaamse Gemeenschapscommissie in Brussel. Haar passie voor Europa bracht haar in 2006 naar het Europacollege (campus Warschau), een unieke ervaring!

Actief voor Vlaanderen in Europa
Sinds 2007 werkt Katrien voor de N-VA in het Europees Parlement. Als fractiemedewerker voor milieu, volksgezondheid en voedselveiligheid bouwde ze heel wat expertise op inzake natuur en biodiversiteit, kringloopeconomie en klimaatbeleid. Vandaag is Katrien ook fractiemedewerker voor transportdossiers en blijft ze het N-VA-aanspreekpunt voor Europees milieubeleid.

Van Denderbelle naar Meise-Wolvertem
Katrien groeide op in het Oost-Vlaamse Denderbelle. Sinds 2011 woont ze met haar gezin in Meise-Wolvertem. Daar nam ze in oktober 2018 voor het eerst deel aan de lokale verkiezingen. Katrien werd verkozen vanop de zevende plaats en is de komende drie jaar voorzitter van de gemeenteraad. Een mandaat dat ze met veel overtuiging en inzet opneemt.

In mei 2019 steunde Katrien als tweede opvolger de Europese N-VA-lijst van Geert Bourgeois. Met bijna 30.000 voorkeurstemmen zette ze een mooi resultaat neer.

Familie met politieke microbe
In Katriens familie zijn heel wat mensen maatschappelijk geëngageerd. Sommigen doen ook aan politiek. Bij de lokale verkiezingen raakten maar liefst vijf Uyttersprotten van dezelfde familie verkozen voor de N-VA en dat in drie provincies. “Uyttersprot. Oude stam. Sterk merk” is hun leuze.