Vanuit de burelen van de Financial Times in Londen sprak de bekende economische journalist en opiniemaker Martin Wolf de zaal toe. Hij schetste hoe de wereld aan het veranderen is, welke uitdagingen dat schept en hoe we die uitdagingen moeten aanpakken. Wolf ging geen taboes uit de weg: onze ‘Oude wereld’ gaat gebukt onder de problemen en die zijn niet zomaar op te lossen. Internationale samenwerking en het geloof in innovatie en vooruitgang zullen daarbij cruciaal zijn.

Verschil kunnen maken

Europees Parlementslid Johan Van Overtveldt verraste in zijn toespraak door te zetten dat hij ‘de periode met Kris Peeters miste’. Het is te zeggen: de periode van de Zweedse regering, toen we er in slaagden om op cruciale gebieden voor de nodige omwentelingen te zorgen: extra jobs, een stijgende koopkracht, minder belastingen, meer investeringen. “We hebben getoond dat we het verschil kunnen maken”, zei Van Overtveldt. Het contrast met de huidige Vivaldi-regering is dat ook schrijnend.

Voornaamste Vlaamse grondstof: hersenen

Ook het sofagesprek ging op hetzelfde elan verder. Onder leiding van Vlaams Parlementslid Axel Ronse hadden collega-parlementsleden Rita Moors en Wouter Raskin, econoom Peter De Keyzer en CEO van Ambiorix Peter Vadevin het over de uitdagingen op onze lokale economie en arbeidsmarkt. Tip: onze hersenen zijn onze voornaamste grondstof, en daar moeten we op inzetten.

Afscheid nemen van federale carcan

“Ons land heeft nood aan een herstructurering van het economische beleid. We moeten afscheid nemen van deze negatieve dynamiek. Een gezond economisch beleid is niet meer mogelijk binnen het federale carcan. We moeten naar een paradigmashift waarbij de regio’s hun eigen economische koers kunnen varen. De keuze waar de N-VA voor staat is alvast duidelijk: meer ruimte om te ondernemen, meer loon naar werken, een sterke sociale bescherming voor wie het echt nodig heeft en minder stelsels die mensen vasthoudt in een overheidsafhankelijke situatie. Wij staan voor een bruisende samenleving, die haar mensen inspireert tot innoveren en aanzet tot activeren en zo te bouwen aan een sterke gemeenschap”, besloot themadagvoorzitter Steven Vandeput

De N-VA organiseerde in aanloop naar een groot ideeëncongres in mei 2023 vijf themadagen. Een verslag van de themadagen vindt u op www.n-va.be/themadagen.