Voorzitter Bart De Wever opende de themadag met een sterk pleidooi voor een gezonde, complexloze invulling en beleving van onze Vlaamse identiteit, in tegenstelling tot onze intellectuele en culturele elite, die vindt dat we identiteit achter ons moeten laten. “Als je zelf niet meer weet wat je identiteit is, wie je bent, wordt het wel heel moeilijk om aan nieuwkomers uit te leggen wat je van hen verwacht”, zei Bart De Wever. Bekijk zijn toespraak.

Ook nieuwkomers moeten onze gelijkheid koesteren

Net zoals op de vorige themadag maakte ook deze keer een internationale gastspreker zijn opwachting. Rotterdams burgemeester Ahmed Aboutaleb is geen onbekende voor Bart De Wever. Ze voeren samen een felle strijd tegen drugscriminaliteit in hun respectievelijke wereldhavens. Als ‘migrant’ – Aboutaleb emigreerde vanuit Marokko naar Nederland -  riep hij in zijn toespraak nieuwkomers op onze vrijheid en gelijkheid te koesteren. Dat is immers de reden dat zij naar hier zijn gekomen.

Onderwijs is dé motor

De grondlegger van de Vlaamse inburgering, Geert Bourgeois, kon natuurlijk niet ontbreken. Hij wees op het belang van het verwerven van de Nederlandse taal. “Onderwijs is dé motor om jongeren vooruit te helpen, maar helaas wijzen leidende figuren in allochtone gemeenschappen daar niet op”, aldus de stichter van de N-VA. Bekijk zijn toespraak

Rechten en plichten zijn er voor iedereen

Themavoorzitter Theo Francken ging tot slot in gesprek met Vlaams Parlementslid Nadia Sminate, Brussels parlementslid Gilles Verstraeten en Luna Batota, de Syrisch-orthodoxe vrouw die enkele jaren geleden de Ebbehouten Spoor van de N-VA in ontvangst mocht nemen. Zij illustreerden dat ook nieuwkomers die meebouwen aan Vlaanderen en Brussel goed beleid verwachten. Rechten en plichten zijn er voor iedereen, was hun besluit. Herbekijk het sofagesprek hier.

“We zijn een gemeenschapspartij. Met rechten en plichten”, zei Theo Francken in zijn slottoespraak

Bekijk de foto's van deze themadag op Facebook.

Bekijk hier de sfeerreportage:

Start video

De N-VA organiseerde in aanloop naar een groot ideeëncongres in mei 2023 vijf themadagen. Een verslag van de themadagen vindt u op www.n-va.be/themadagen.