Panturkisme

Panturkisme is een ideologie waarin het streven naar de eenheid van de Turkse volkeren centraal staat. Het panturkisme was een voorname drijfveer achter de Armeense genocide De Armeense genocide is de naam voor de volkerenmoord op 1,5 miljoen Armeniërs tijdens het regime van de Jonge Turken in 1915. Het Belgische parlement erkende de Armeense Genocide in 1998, en is daarmee 1 van de groeiende groep landen die op internationale formele erkenning aanstuurt. Armeense genocide in 1915. De belangrijkste politieke partij die het panturkisme uitdraagt is de MHP De Partij van de Nationalistische Beweging is een rechts-nationalistische politieke partij in Turkije. De vlag van de partij toont drie witte sikkelmanen op een rode achtergrond. De partij heeft net als de Grijze Wolven een islamitische signatuur. In Turkije vormt de MHP samen met Erdogans AKP de meerderheid in het parlement. In West-Europa worden verschillende verenigingen gelinkt aan de MHP. MHP .