MHP

De Partij van de Nationalistische Beweging is een rechts-nationalistische politieke partij in Turkije. De vlag van de partij toont drie witte sikkelmanen op een rode achtergrond. De partij heeft net als de Grijze Wolven Extreemrechtse Turkse groepering, voornamelijk geïnstitutionaliseerd in de Partij van de Nationalistische Beweging (MHP), waardoor ze wel eens beschreven worden als de paramilitaire fractie van die partij. Hun belangrijkste herkenningsteken is een teken met de vingers dat een wolvenkop imiteert. Hun doelstelling is de heropleving van het Ottomaanse Rijk. In de jaren ’70, ’80 en ’90 werden de Grijze Wolven verantwoordelijk gesteld voor heel wat straatgeweld in Turkije tegen linkse activisten, de Koerdische beweging, en de Alevitische minderheid in Turkije, vaak met dodelijke afloop. Ook de aanslag op paus Johannes Paulus II in 1981 was het werk van de Grijze Wolven. De laatste 20 jaar ontkennen ze hun politieke en paramilitaire karakter, en benadrukken ze hun culturele activiteiten in Europa onder de naam ‘Ülkü Ocaklari Egitim ve Kültür Vakfi’. Hun Europees hoofdkwartier bevindt zich in Frankfurt. De Grijze Wolven infiltreerden politieke partijen in diverse Europese landen, waaronder België. Grijze Wolven een islamitische signatuur. In Turkije vormt de MHP samen met Erdogans AKP De Partij van de Rechtvaardigheid en Ontwikkeling is een conservatieve Turkse partij met een islamistisch programma. De Turkse president Recep Tayyip Erdoğan is voorzitter van de partij. AKP de meerderheid in het parlement. In West-Europa worden verschillende verenigingen gelinkt aan de MHP.