Vlaanderen vernieuwt het tramnet

13 december 2018, over deze onderwerpen: Mobiliteit, Openbaar vervoer, De Lijn

Vlaanderen gaat tussen 2019 en 2023 300 miljoen euro investeren in een grondige vernieuwing van het volledige tramnet – goed voor in totaal 331 km spoor. Externe bedrijven hebben het hele tramnet doorgelicht, er is een plan uitgewerkt om de sporen aan te pakken en nu zijn ook de nodige middelen uitgetrokken.

“We zetten resoluut in op een veilig, betrouwbaar en comfortabel tramnet”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “Deze giga-investering illustreert nog maar eens hoe we als nooit tevoren investeren in het openbaar vervoer.”

Het Vlaamse tramnet is verspreid over de Kust (143 km), Antwerpen (126 km) en Gent (62 km). De Lijn merkt dat de traminfrastructuur minder betrouwbaar wordt, wat grote gevolgen heeft voor de reizigerstevredenheid, de exploitatiekost en het imago van het openbaar vervoer. “Er komt nu een grote inhaaloperatie, zoals ook de betrokken stadsbesturen terecht gevraagd hebben”, zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. “We hebben de 3 tramnetwerken volledig laten doorlichten door 2 externe bedrijven die gespecialiseerd zijn in de materie. Op basis van dat studiewerk hebben we nu de nodige middelen uitgetrokken.”

Vlaanderen gaat tussen 2019 en 2023 295 miljoen euro investeren in een grondige vernieuwing van het volledige tramnet. Omgerekend wordt er jaarlijks een klein miljoen euro per kilometer spoor geïnvesteerd. Aan de Kust komt er bijvoorbeeld een grote vernieuwing van het 11 km lange traject tussen Oostende en Middelkerke, waar de bedding in steenslag nu kampt met zandproblemen en waar geïnvesteerd zal worden in een betonbestrating. In Antwerpen zal er onder meer fors geïnvesteerd worden in de bovenleiding en de tractiestations, zodat het netwerk opgewassen blijft tegen het fors uitbreidende aanbod met meer (langere) trams. In Gent gaat het onder andere om het 4 km lange traject van de Poperingestraat in de richting van Wondelgem, waar nog houten dwarsliggers te vinden zijn en waar de wissels dateren uit 1981.

De vernieuwing van het tramnet komt bovenop de historische investeringen van deze legislatuur. Deze Vlaamse Regering kroonde zich tot de grootste investeerder ooit in nieuw rollend materieel. Er werden deze legislatuur zo’n 1000 nieuwe voertuigen besteld: 860 nieuwe bussen, 110 nieuwe trams en de 14 allereerste trambussen. Daarbovenop zal De Lijn nog eens 277 hybride en 925 elektrische bussen bestellen. Hierdoor zullen de stadskernen tegen 2025 volledig elektrisch bediend worden. Nu heeft Weyts de plannen voor de traminfrastructuur dus ook helemaal klaar en zijn de nodige budgetten voor dit alles voorzien. “De Lijn wordt betrouwbaarder, comfortabeler en aantrekkelijker”, zegt Weyts. “Ik wil zo de basis leggen voor nog meer reizigers.”