Toeristisch seizoen van start op 8 juni

5 juni 2020, over deze onderwerpen: Toerisme, Vakantie voor iedereen, Coronacrisis

Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir en het samenwerkingsverband ‘Vlaanderen Vakantieland 2.0’ herlanceren samen het toeristisch seizoen. Na weken ‘blijf in uw kot’ is het nu eindelijk tijd voor ‘kom uit uw kot’. Uiteraard met volksgezondheid en veiligheid voorop, en helemaal in lijn met de instructies van de Nationale Veiligheidsraad. Minister Demir stelt in samenwerking met de Vlaamse kunststeden en provincies ook de online applicatie voor om Vlaanderen te ontdekken: ‘YouFlanders’. Bezoekers vinden er het toeristische aanbod terug, ze kunnen de veiligheidsmaatregelen op die plekken nagaan én meteen zien hoe druk het er al dan niet is. Met de warme boodschap ‘We hebben jullie gemist’ start volgende week de inspiratiecampagne Vlaanderen Vakantieland om het toerisme in Vlaanderen in de kijker te zetten. Want dat we deze zomer vooral vakantie zullen nemen in eigen land, daar twijfelt niemand aan. En dat het een andere manier van reizen zal zijn dan we tot nog toe gewend waren is duidelijk.

De voorbije maanden waren niet meteen de meest prettige voor de toeristische sector: massale annuleringen, nauwelijks of geen nieuwe boekingen, alle logies, musea en attracties gesloten… Maar nu heeft de Nationale Veiligheidsraad het licht op groen gezet voor een veilige herstart van de toeristische activiteiten vanaf 8 juni. Meteen het sein voor Vlaams minister van Toerisme Zuhal Demir om samen met de Vlaamse kunststeden en provincies, de private toerismepartners en Toerisme Vlaanderen het toeristisch seizoen voor heropend te verklaren.

Cruciaal in deze heropstart is een doordacht plan rond bezoekersmanagement, want het spreekt voor zich dat een optimale spreiding van de bezoekers in tijd en ruimte essentieel is voor een kwalitatieve en veilige toeristische beleving. Daarom lanceert minister Demir een handig platform om Vlaanderen te ontdekken, voor zowel bezoekers als toeristische ondernemers. Vanaf 8 juni kan iedereen terecht op ‘YouFlanders’, een mobiele applicatie voor bewoners en bezoekers die Vlaanderen de komende weken en maanden willen herontdekken. “De applicatie is gratis en geeft gebruikers een overzicht van alle bezienswaardigheden en toeristische diensten in hun nabijheid of op hun bestemming. Ze vinden er alle informatie die nodig is om met een gerust gemoed op pad te gaan: welke (extra) veiligheidsmaatregelen zijn van toepassing? Waar moet ik op letten? Is het daar op dit moment druk? Wat zijn rustigere alternatieven? Voor de toeristische ondernemers voorziet de applicatie een directe toegang om de nodige informatie over hun onderneming én de drukte-indicatie zelf aan te geven”, zegt Demir.

Om bezoekers te sensibiliseren over ‘het nieuwe reizen’ verschijnt er op 6 en 7 juni in alle Belgische kranten een katern over hoe we onze klassieke reisroutines kunnen doorbreken. Want uit onderzoek bij 1.265 landgenoten blijkt dat 80 procent van de Belgen drukbevolkte plaatsen liever vermijdt. Reizen in de zomer van 2020 zal dus duidelijk anders zijn: bewuster en dichterbij. Het zal beter zijn voor het welzijn van vele mensen die echt nood hebben aan het helend effect van vakantie na een lange en zware periode van thuiszitten. Het zal ook beter zijn voor onze lokale economie, beter voor het milieu, beter voor de waardering van onze eigen streek… En om die eigen streek volop te kunnen waarderen, tonen we deze zomer ook al het unieke van Vlaanderen Vakantieland op televisie, in samenwerking met Belgische media.

“We hebben jullie gemist. Dat is de boodschap die we centraal zetten tijdens onze binnenlandse campagne. De zomer van 2020 zal anders zijn, maar zal evengoed een prachtzomer worden. Vlaanderen heeft prachtige troeven waarvan we kunnen genieten, en ook onbekende parels die wachten om door een breder publiek ontdekt te worden: van Leut tot Lampernisse”, zegt Demir.

Volgende week start ook een brede binnenlandse inspiratiecampagne die tal van verborgen parels onthult en mensen uitnodigt om te overnachten in Vlaanderen Vakantieland. De warme boodschap die daarmee gepaard gaat is “We hebben jullie gemist. #welkomterug”. Op die manier willen we de toeristische bestedingen in Vlaanderen op korte termijn verhogen. De campagne bestaat uit drie fasen: in een eerste fase spelen we in op de emoties die gepaard gaan met terug uit ons kot te mogen komen. In een tweede fase zetten we in op de verschillende reismotivaties: sommige mensen willen zich volledig onderdompelen in een avontuur, anderen zoeken cultuur of een alternatief voor festivals, nog anderen zoeken rust. We zorgen met de campagne voor inspiratie en informatie op maat, gans de zomer. De derde fase vindt plaats in het najaar, want ook dan zetten we onze inspanningen verder. Belangrijk om weten: wie boekt via de website www.vlaanderenvakantieland.be reserveert rechtstreeks bij de eigenaars en uitbaters. Op die boekingen worden geen commissies ingehouden, zodat de toerismesector in ons land maximaal ondersteund wordt.

Bij dat alles houdt de toeristische sector ook rekening met Vlamingen in kwetsbare situaties , want iedereen moet terug kunnen genieten van het recht op vakantie. Nogal wat Vlamingen ondervinden drempels (financiële en andere) die dat recht op vakantie kunnen bemoeilijken. Om vakantie ook voor hen mogelijk te maken, ondersteunt minister Demir het partnernetwerk Iedereen Verdient Vakantie dat Toerisme Vlaanderen coördineert. Meer dan 2.000 partners werken samen aan een betaalbaar en veilig vakantieaanbod deze zomer. Er is een éénmalige tussenkomst in het sociaal tarief om zo vakantie betaalbaar te houden en een deugddoende vakantie binnen bereik van elke Vlaming te brengen. Daarnaast werkt de minister aan een noodfonds voor zorg- en jeugdverblijven en komt er deze zomer ook een extra subsidieoproep rond Iedereen Verdient Vakantie. Want deze zomer laten we niemand achter.

“Als kind was de uitstap naar Blankenberge met de trein en het ijsje op de dijk een dure expeditie voor het 7-koppig gezin Demir. Maar het zijn herinneringen die ik voor altijd koester. Ik ben blij dat we veel mensen ook dit jaar die kans kunnen geven”, besluit Demir.